De eindejaarsdrukte komt er weer aan. Zet je schrap, want door de toename in online winkelen draait de e-commerce op volle toeren. Tijdens de eindejaarsperiode zal dit niet veel minder gaan worden. Nu iedereen rustig aan bezig is met het samenstellen van verlanglijstjes en het opdoen van cadeau inspiratie, ben jij als shopeigenaar druk bezig met voorbereidingen van deze aankopen. De marketingcampagnes en website moeten per slot er gelikt uit komen te zien. En dan hebben we het ook nog niet over inkoop en voorraadbeheer. Je kunt jezelf voorstellen dat de eindejaarsdrukte veel stress en geregel met zich meebrengt. Met de tips in deze blog bereid jij de juiste voorraad voor, zodat orders in grote getallen tijdens de eindejaarsperiode door kunnen stromen.
Houd rekening met langere levertijden
Door de gevolgen van de corona crisis zijn goed afgestemde planningen belangrijker dan ooit. Besmettingen, (productie)landen die in lockdowns gaan en het tekort aan containers en grondstoffen zorgen ervoor dat goederen lange levertijden hebben dan voorheen. Zo blijkt uit de maandelijkse Corona Monitor van ondernemingsvereniging evofenedex en kredietverzekeraar Atradius dat 37 procent van de ondernemers in handel en logistiek te maken heeft met lange levertijden en personeelstekorten. Hierdoor lijden ze gemiddeld 26 procent omzetverlies. In de aanloop van de feestdagen is het dan ook aan te raden om op deze uitdagingen in te spelen. Wil je weten welke feestdagen dit ook alweer zijn? We zetten de feestdagen van de eindejaarsperiode 2021 voor je op een rij:
- Singlesday: donderdag 11 november
- Black Week: maandag 22 november t/m vrijdag 26 november
- Black Friday: vrijdag 26 november
- Cyber Monday: maandag 29 november
- Sinterklaas: zondag 5 december
- Kerst: zaterdag 25 december en zondag 26 december
Tijdens de eindejaarsperiode is het voor shops dan ook een enorme uitdaging om aan de vraag van de winkelbezoeker te blijven voldoen. Vertraagde producten zijn immers funest voor het winnen van loyale klanten. Begin dus op tijd met het voorbereiden van de feestdagen.

Bepaal de juiste voorraad
Het optimaliseren van de webshop, maar ook het voorraadsysteem is iets dat veel aandacht moet krijgen tijdens de eindejaarsdrukte. De juiste voorraad bepalen is vaak een grote uitdaging om klanten niet teleur te stellen in hun vraag. Want hoe bepaal je nou of je nog extra buffer nodig hebt en welke leveranciers betrouwbaar zijn als het om uitlevering gaat? Wil je tijdens het voorbereiden voor zo min mogelijk verrassingen komen te staan? Let dan op de volgende tips:
Tip 1. Gebruik real-time data
Het onderbuikgevoel kan goede handvatten bieden voor het nemen van beslissingen. Wil je een definitieve keuze maken, maak dan gebruik van data. Blik terug op de eindejaarsdrukte van vorig jaar. Real-time data laat namelijk veel informatie zien wat het koopgedrag was in een bepaalde periode en in hoeverre hier trends uit voortgekomen zijn. Door datagedreven forecasting toe te passen ben je beter in staat om veiligheidsvoorraad aan te schaffen, kan je beter je wensen communiceren naar leveranciers en weet je exact wat je nodig hebt. Met behulp van voorraadoptimalisatie software kun je data goed in kaart brengen voor besteladviezen.
Tip 2. Koop extra voorraad in
Ieder jaar maak je als shop een verkoopplan. Hierin bepaal je KPI’s en doelstellingen wat je wilt verkopen, hoe je dit wilt gaan doen en aan wie je dit wilt verkopen. Voor het bepalen van deze doelen kun je de data gebruiken die je bij tip 1 hebt geanalyseerd. Tijdens de eindejaarsdrukte zullen de verkoopcijfers geheid gaan stijgen. Zorg dat je shop hier ook op voorbereid is door de minimale en maximale voorraad van te voren te bepalen. Aan de hand hiervan kun je bepalen of je extra voorraad wilt inslaan. Hiermee voorkom je zoveel mogelijk nee-verkoop op (populaire) producten.
Tip 3. Inventariseer leveranciers
Samenwerken met ketenpartners zorgt voor meer transparantie en flexibiliteit binnen de supply chain. Voor de eindejaarsperiode is het dan ook aan te raden om leveranciers onder de loep te leggen. Analyseer (buitenlandse) leveranciers in hoeverre je afhankelijk van hen bent en hoe zij leveren, hiermee meet je de leverbetrouwbaarheid. Maak scenario’s op als een deel van de bestelde voorraad niet of tijdig geleverd kan worden. Koop op basis van deze analyse in bij leveranciers die je vertrouwt. Wanneer je te afhankelijk bent van een leverancier, kun je minder flexibel zijn in het aanpassen van je aanbod. Voorraadoptimalisatie software kan je hierbij helpen door de leveranciersmanagement te verbeteren.
Blijf flexibel door verschillende factoren te monitoren
Optimaliseer je voorraad voor feestdagen en periodes waar grote verkooppieken worden verwacht. Door met data en veel forecasting te werken vang je drukke pieken op. Daarnaast is het aan te raden om met meerdere leveranciers te werken, zodat je online assortiment flexibel blijft. Zodra (populaire) producten snel uitverkocht raken en dit niet op termijn snel aangevuld kan worden, heeft dit weer invloed op de klanttevredenheid. Biedt klanten altijd een ruime aanbod aan en voorkom nee-verkopen.
Wil jij jouw piekmomenten en optimale voorraad goed in beeld hebben? Met Optiply krijg je hier volledig geautomatiseerd inzicht in, daarnaast staat je ideale inkoopagenda inclusief inkooporders altijd voor je klaar. Meer weten? Klik hieronder om een demo in te plannen en bekijk wat Optiply voor jouw shop kan betekenen.

Voorbereid de eindejaarsdrukte in?
Ben je op zoek naar een voorraadoptimalisatie software om pieken zoveel mogelijk op te vangen? Boek een demo en ontdek hoe Optiply je voorraadbeheer kan optimaliseren met behulp van data en forecasting.