Groeiende webshop? De 5 meest voorkomende uitdagingen!

apr 21, 2021

Als eigenaar van een groeiende webshop komt er veel op je af. Je hebt je handen vol aan de afhandeling…

Als eigenaar van een groeiende webshop komt er veel op je af. Je hebt je handen vol aan de afhandeling van bestellingen, het hooghouden van je service én ondertussen moet je ook nog de voorraad op peil houden. Dat terwijl jij je eigenlijk wilt focussen op de groei van jouw webshop. Wil je meer marge? Ga dan de strijd aan met deze vijf uitdagingen!

 

1. Overzicht houden

Overzicht houden is één van de grootste uitdagingen van een groeiende webshop. Als je begint lukt dit op gevoel, maar zodra het aantal (verschillende) producten toeneemt wordt het moeilijker. Welke producten liggen waar op voorraad? Wat moet ik bestellen? Klopt mijn Excel-sheet nog? Hoe sneller de groei, hoe ingewikkelder het wordt. Loop je achter de feiten aan? Probeer dan bepaalde handelingen te automatiseren. Er zijn uiteenlopende software-oplossingen die jou veel werk uit handen kunnen nemen. Zo win je snelheid en reduceer je fouten.

uitdagingen groeiende webshop

2. Efficiënt inkopen

Hoe meer (verschillende) producten je verkoopt, hoe meer je op voorraad wilt hebben. ‘Nee’ verkopen is immers funest. Maar dat betekent niet dat de voorraad evenredig mee hoeft groeien met de omzet. Sterker nog: hoe groter je bent, hoe flexibeler je bent om vaker in te kopen en daarmee te reageren op trends in de markt. Veel voorraad gaat ten kosten van je werkkapitaal, geld wat je ook kunt besteden aan SEO-optimalisatie of marketing. Dat betekent overigens niet dat groot inkopen uit den boze is. Voor sommige producten, zoals telefoonhoesjes, kan het zelfs slim zijn om grote aantallen in één keer in te kopen. Het op voorraad houden hiervan kost namelijk bijna niks. Als webshop-eigenaar is het aan jou om te komen tot een efficiënte inkoopstrategie. Denk hierbij aan een goede verhouding tussen minimale en maximale voorraad. In de regel geldt dat webshop-eigenaren die inkopen op gevoel gemiddeld 30% op hun voorraad kunnen besparen. Onze belangrijkste tip: laat je niet verleiden door staffelkortingen, maar koop maximaal voor een paar maanden in. Het allerbelangrijkste, laat je onderbuikgevoel plaatsmaken voor datagedreven keuzes.

3. Voorkom dode voorraad

Dode voorraad is meestal het gevolg van een te grote voorraad. Niets vervelender dan spullen in magazijn die je niet meer verkoopt. Dode voorraad is voor een deel ‘part of the game’. Je bent nou eenmaal een ambitieuze ondernemer en dus durf je risico’s te nemen. Je wilt immers geen ‘out of stock’ verkopen aan je klanten. Helaas wordt niet ieder ingekocht product een succes. Dode voorraad beperken? Denk dan goed na over je inkopen. Monitor hoe je producten presteren, weet wat hardlopers zijn en houd bij welke producten slecht verkopen. Kijk naar concurrenten en houd rekening met trends in de markt. Kortom: voorkom dat je blijft zitten met een halve stelling vol producten die je nooit meer verkoopt. Je kunt dit monitoren in een Excel-sheet. Als je groter wordt, dan kan speciale software uitkomst bieden.

Meer tips voor een slim voorraadbeheer lezen? Download de gratis whitepaper.

4. Ruimte creëeren

Herkenbaar voor veel webshop-eigenaren: het punt waarop de garage (van je vader) niet meer volstaat. Maar wat ga je huren? Hoeveel ruimte heb je nodig? Op welke locatie? Idealiter kies je als webshop-eigenaar een flexibel gebouw waarin je – al naar gelang de voorraad – meer of minder ruimte huurt. Het liefst ook nog met een korte huurtermijn. Een box huren kan in sommige gevallen uitkomst bieden. Wil je in de toekomst een winkel of afhaalpunt openen? Dan kan het raadzaam zijn om alvast na te denken over de locatie. Een pand op een verlaten industrieterrein kan uit kostenoverweging een slimme zet zijn, maar is geen interessante locatie voor een afhaalpunt of winkel. Ter illustratie: in de regio’s Friesland en Twente huur je veel voordeliger (gemiddeld zo’n 30 euro per vierkante meter per jaar) dan in de regio’s Den Haag en Gooi en Eemland (gemiddeld meer dan 45 euro per vierkante meter per jaar). Helemaal flexibel zijn? Dan kun je er ook voor kiezen om het hele logistieke proces uit te besteden met fulfilment. Onder andere Active Ants en Hexspoor E-fulfilment bieden een uitgebreide fulfilment oplossingen.

5. “Te weining tijd!”

Hoe groter je wordt, hoe meer tijd je nodig hebt om alle orders goed af te handelen. En dan moet je ook nog je voorraad op peil houden en zorgen dat alles op de goede plek komt te liggen. Als de bestellingen toenemen, wordt het steeds moeilijker om alle processen goed te laten verlopen. Chaos voorkomen? Breng dan structuur aan in je processen. Tel bijvoorbeeld iedere week in een andere stelling hoeveel producten je nog op voorraad hebt. Voorkom dat het escaleert.

Op gevoel handelen vanuit de garage van je vader volstaat op een gegeven moment niet meer. Het overzicht behouden, de voorraad optimaliseren, dode voorraad beperken, je bedrijfspand mee laten groeien en zorgen dat je genoeg tijd hebt om alles goed te doen: het zijn dé uitdagingen van een groeiende webshop. Wil je voorkomen dat je in de problemen raakt? Zorg dan dat je werkprocessen meegroeien.

Gratis tip!

Veel (dreigende) problemen los je eenvoudig op door je voorraadbeheer grotendeels te automatiseren met een warehouse management systeem (WMS) zoals Picqer. Nog verder optimaliseren? Dan kun je je inkopen met Optiply op de autopilot doen én maak je datagedreven keuzes!

whitepaper-4-tips-voorraadbeheer

Ook slim je voorraad beheren?

Ontdek 4 tips voor een slim voorraadbeheer. Kom erachter hoe je jouw inkopen zo efficiënt mogelijk doet.

Recente artikelen

Vijf tips om meer uit Optiply te halen

Vijf tips om meer uit Optiply te halen

Het voorraadbeheer en inkoopproces willen wij zo makkelijk mogelijk voor jou maken. Daarom geven we vijf tips om alles uit jouw Optiply-omgeving te halen. Tip...