Voorkom het weglekken van omzet met een verbeterde servicegraad

Jun 29, 2020

Je producten schuiven als warme broodjes over de digitale toonbank. Ze zijn gewild en het komt dan ook regelmatig voor dat een product niet meer op voorraad is. Alleen maar goed, toch? Maar heb jij inzichtelijk hoe vaak je een product NIET verkoopt omdat het is uitverkocht?

De kans is groot van niet. In een fysieke winkel is het gemakkelijker dit te achterhalen, omdat jij en je collega’s daadwerkelijk ‘nee’ moeten verkopen aan de klant. Maar hoe vaak zoekt jouw klant online naar een product in je shop, dat uitverkocht blijkt te zijn?

Een enorm gemiste kans. Producten die niet op voorraad zijn, hebben onder andere deze negatieve bijwerkingen als gevolg:

X Gemiste sales 

X Gemiste inkomsten 

X Meer kans voor de concurrent

X Negatieve reviews 

X Stagnerende of zelfs neerwaartse groei

X Onduidelijkheid in levertijd, wat onbetrouwbaar overkomt

Producten die vaak uitverkocht zijn, hebben een lage servicegraad. Wanneer het product niet op voorraad is, is de kans groot dat jouw klant binnen een split second naar de concurrent vertrekt om daar z’n aankoop te doen. Die zie je nooit meer terug. Nee-verkoop moet tot het verleden behoren om op die manier jouw omzet en reputatie hoog te houden. 

In dit artikel lees je wat veel voorkomende redenen zijn van een uitverkochte voorraad, hoe je erachter komt hoe vaak je online nee verkoopt (door de servicegraad te berekenen) en hoe je vervolgens stappen kan zetten om met dit inzicht je omzet drastisch kan verhogen. 

Redenen waarom jouw product niet meer op voorraad is

Je bent waarschijnlijk niet iedere dag jouw webshop, ERP- of PIM-systeem aan het doorploeteren, op zoek naar de voorraadstatussen, waardoor je mogelijk geen volledig inzicht hebt in de voorraden van jouw webshop. Er zijn een aantal veel voorkomende redenen die ervoor zorgen dat jouw product niet de gewenste voorraad heeft:

1. Data die niet juist wordt gemeten
Je huidige software geeft niet de juiste data af. Door deze ontbrekende of onjuiste data mis je de juiste inzichten met te weinig voorraad als gevolg.

2. Er wordt te weinig ingekocht
Te lage inkoopvolumes zorgen ervoor dat jouw shop niet voldoende kan uitleveren. Vaak is de bovenstaande reden de oorzaak: er is onvoldoende inzicht in de juiste data.

3. Er wordt niet geautomatiseerd
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Dat is niet erg, maar wel te voorkomen. Wanneer je met meerderen in een handmatige spreadsheet werkt, stimuleert dat de foutgevoeligheid. Orders worden te laat, onvolledig of helemaal niet ingevuld. Om vervolgens de voorraden (onjuist) handmatig bij te werken in de portals. Door de boel te automatiseren houd je overzicht en is je data altijd up-to-date met de daadwerkelijke voorraad.

4. Er is geen inzicht in de lead times
De lead time is de tijd tussen de bestelling en levering. Wanneer de lead time tussen jouw leverancier en de levering voor jouw voorraad langer is dan verwacht, krijg je leverproblemen. Wanneer dit op grote schaal gebeurt is de kans groot dat een product vaak niet op voorraad is.

5. Geen rekening houden met seizoensgevoeligheid
Slippers en zwembaden verkopen nou eenmaal beter in de zomer, terwijl je met je Sinterklaasversiering-webshop waarschijnlijk geen ene pepernoot verkoopt tijdens diezelfde periode. Zorg dat je weet wanneer de piekmomenten zijn en koop daarop in. Let op: je concurrent doet waarschijnlijk hetzelfde, dus verwacht grote drukte. Houd rekening met langere lead times.

De verschillende redenen waarom jouw producten regelmatig uitverkocht zijn, zijn nu in kaart gebracht. Misschien herken je een of meerdere van de bovenstaande methodes die jij gebruikt, waardoor de kans groot is dat jij regelmatig NEE moet verkopen aan jouw klant. Nu gaan we je helpen meer inzicht te geven om welke producten het gaat, door de servicegraad per product te berekenen.

Wat is de servicegraad?

De servicegraad is de balans van de voorraadkosten versus de kosten van het niet op voorraad hebben van een bepaald product. Een servicegraad van 100 betekent in theorie dat je nooit zonder voorraad komt te zitten. Een servicegraad van 95 betekent dat 95 van de 100 bezoekers op jouw webshop het product kunnen kopen op ieder gewenst moment.

De servicegraad bereken je dus niet over de hele webshop, maar over een specifiek product. De servicegraad kan namelijk per product verschillen. Wellicht is je servicegraad niet 100 of 95, maar slechts 70. Doordat je dat niet inzichtelijk hebt, kan je er geen actie op ondernemen. En zo druppelt de omzet uit je webshop misschien langzaam weg, of sluist het zelfs met bakken eruit zonder dat je het doorhebt. Daarom is het tijd om erachter te komen hoe je de servicegraad voor jouw webshop kan berekenen.

De servicegraad berekenen

De servicegraad van je producten kan je berekenen met de volgende formule:

Servicegraad = (aantal artikelen op voorraad/totaal aantal artikelen in het assortiment) x100.

Dit is de formule in theorie. Maar zoals je hierboven al kon lezen, zijn wij niet zo’n fan van handmatige berekeningen. Wij zijn een voorstander van automatiseren om de foutmarge te beperken. Daarom brengen wij dit liever in kaart met de juiste software.

Bij Optiply zijn we gespecialiseerd in voorraadoptimalisatie door data-gedreven inkopen. Door de servicegraad te berekenen koop je precies genoeg in zodat je minder vaak ‘nee’ hoeft te verkopen, verlaag je de voorraadkosten en koop je sneller in. Interesse hoe deze software jouw webshop kan helpen de voorraad te optimaliseren? Vraag dan vrijblijvend een demo aan van onze software.

Vraag een demo aan

Je servicegraad verbeteren

Goed, na het berekenen van de servicegraad heb je ‘m inzichtelijk. Je weet nu precies voor welk product je regelmatig ‘nee’ verkoopt, nu kan je ervoor zorgen dat dit in de toekomst voorkomen wordt.

Je servicegraad -en daarmee uiteindelijk je omzet- verbeter je door deze stappen te nemen:

  • De omloopsnelheid van specifieke producten in kaart brengen
  • Een systematische aanpak voor prognose, planning en bevoorrading
  • Seizoensinvloeden meenemen in de berekeningen
  • Een buffer-voorraad inslaan
  • Voorraadbeheer automatiseren

Met deze tips zorg je ervoor dat je servicegraad van je producten wordt verbeterd en dit op lange termijn meer tevreden klanten en een hogere omzet oplevert. Meer weten over hoe geautomatiseerde software je hierbij kan helpen? Lees hier hoe de features van onze software bijdragen aan kostenbesparingen en omzetverhogingen voor jouw shop.

Recente artikelen