Uitgelichte foto blog overtollige voorraad

4 tips om overtollige voorraad te voorkomen en je cashflow situatie te verbeteren

jun 23, 2022

“Ik krijg vaak de vraag van ondernemers hoe ze kunnen besparen op hun voorraad.” Zo begint Meine Brueker, Optiply Customer…
“Ik krijg vaak de vraag van ondernemers hoe ze kunnen besparen op hun voorraad.” Zo begint Meine Brueker, Optiply Customer Success Manager, zijn verhaal. Hij is dagelijks met ondernemers en/of inkopers in gesprek over hun voorraadsituatie. Wat Meine veel meemaakt: “Bedrijven hebben vaak te maken met overtollige voorraad, zonder dat ze het zelf door hebben.”

Wat is overtollige voorraad?

Voorraad die de klantvraag – en voorspelde vraag – overstijgt zien we als overtollige voorraad. In dat geval heb je meer voorraad dan je kunt verkopen in een bepaalde periode. Verwar overtollige voorraad niet met incourante voorraad – dat is namelijk voorraad waar niet langer vraag naar is.

Binnen een veranderende supply chain kan het lastig zijn om vraag en aanbod met elkaar te matchen. Hoe ga je hier als webshophouder of groothandel effectief mee om? Krijg in de whitepaper 6 tips hoe je met de uitdagingen van een veranderende supply chain omgaat.

Hoe beïnvloedt overtollige voorraad je cashflow situatie?

Meine legt uit: “Vooral voor kleinere bedrijven is overtollige voorraad vaak een onzichtbaar probleem. Wanneer je een neergaande trend binnen je voorraad niet opmerkt, kan het voorraadniveau snel stijgen naar een hoogte die de klantvraag overstijgt.” Het grote probleem van overtollige voorraad is dat het de cashflow negatief beïnvloedt en het de bestedingsruimte van – vooral kleinere – bedrijven onder druk kan zetten. Meine verduidelijkt: “Wanneer je als bedrijf producten hebt liggen die traag bewegen, dan moet je daar vanaf. Wij maken met Optiply vaak een overzicht voor hoeveel jaar een klant aan verkoopbare voorraad heeft liggen. Daar schrikken ondernemers soms wel van, want er kan zomaar voor twee jaar aan voorraad liggen.”

“Bedrijven hebben vaak te maken met overtollige voorraad, zonder dat ze het zelf door hebben.”

Meine Brueker

Customer Success Manager, Optiply

Hoe voorkom je overtollige voorraad?

Meine heeft veel gesprekken met Optiply gebruikers over hun voorraadniveau. “Ik stuur mijn klanten een analyse waarin staat wat het voorraadniveau is. Als dat bijvoorbeeld erg gestegen is, dan ‘flag’ ik dat en daaruit ontstaat een gesprek met de klant hoe we de voorraad kunnen laten dalen.” Meine geeft aan dat zijn oplossingen zich toespitsen op de inkoopkant van de bedrijfsvoering: “Wij zijn er niet om een klant te adviseren over verkoopstrategieën. Iedere situatie is natuurlijk anders, maar we hebben in principe altijd vier tips voor onze klanten die ze kunnen hanteren om te besparen via hun voorraad en overtollige voorraad te voorkomen.”

1. Verkort je doorlooptijd

Koop vaker in, maar in kleinere hoeveelheden – zodat je op termijn je voorraadniveau verkleint. Door het verkorten van de doorlooptijd, ben je flexibeler bij veranderingen in de supply-chain.

2. Laat een voorraadcategorie in waarde dalen

Categoriseer je voorraad met een ABC-analyse. De A-categorie bevat producten met veel impact op je omzet en de B en C-categorieën bevatten trager bewegende producten. Koop minder in van C producten, zodat deze categorie in waarde daalt.

3. Werk met kleinere voorraden

Streef naar minimale voorraden. Of, wanneer het type product dit toelaat, faseer een product uit en zorg dat het alleen via een backorder beschikbaar is.

4. Pas de voorraadkosten binnen Optiply aan

Binnen de Optiply App kun je ervoor kiezen de voorraadkosten aan te passen, bijvoorbeeld als je vaste kosten stijgen. Stel je deze kosten hoger in dan zal het algoritme je voorzien van inkoopadviezen om een lagere voorraadwaarde te bereiken, zodat je een balans kunt vinden met de gestegen kosten.

Automatisering versus Overtollige voorraad

“Eerlijk gezegd zie ik ook wel dat klanten toch blijven bestellen, ondanks ons veel lagere inkoopadvies”, zegt Meine. “Soms komt dit door een verplichte minimale afname bij een leverancier. Of doordat bedrijven voor ieder product een snelle levering aan de klant willen waarborgen.” De sector en supply chain waarin de onderneming opereert, bepaalt in veel gevallen of er bewegingsruimte is. “Is een directe levering de standaard of kun je de levertijd naar klanten wat oprekken?” Het is een van de manieren waarmee je toch een kleinere voorraad kunt aanhouden.

De rol van automatisering is voor Meine niet te onderschatten. ”Veel bedrijven die geen gebruik maken van automatisering hebben niet door voor hoeveel ‘tijd’ er aan voorraad ligt en kunnen geen accurate analyse maken. Maar, een slim systeem als Optiply laat zowel aan de inkoop- als de verkoopkant zien waar je actie moet ondernemen. Daarmee kunnen bedrijven de overtollige voorraad binnen het magazijn laten dalen, besparen op de voorraad en – uiteindelijk – de cashflow situatie verbeteren.”

Binnen een veranderende supply chain kan het lastig zijn om vraag en aanbod met elkaar te matchen. Hoe ga je hier als webshophouder of groothandel effectief mee om? Krijg in de whitepaper 6 tips hoe je met de uitdagingen van een veranderende supply chain omgaat.

Optiply-dashboard-laptop-2

Ook je cash flow situatie verbeteren met Optiply?

Wil je weten hoe jouw shop kan besparen via de voorraad? Plan met ons een demo in. Binnen 30 minuten leggen we uit hoe AI en forecasting modellen op een innovatieve wijze ingezet worden om meer balans in je bedrijfsvoorraad aan te brengen.

Recente artikelen