direction KPI voorraad

3 belangrijke KPI’s bij voorraadbeheer voor structuur en richting

apr 22, 2022

Als ondernemer wil je inzicht in de prestaties van je voorraad. Koop je de juiste producten in? Kun je voldoen…
Als ondernemer wil je inzicht in de prestaties van je voorraad. Koop je de juiste producten in? Kun je voldoen aan de klantvraag? Hoe hoog zijn de voorraadkosten? Helaas werken de tijd en administratieve taken vaak tegen je om de juiste data te verkrijgen en deze hanteer-, meet- en analyseerbaar te maken. KPI’s kunnen je hierbij helpen. Wat zijn KPI’s? Wat is het doel hiervan en hoe bepaal je deze? Kom er via deze blog achter op welke manier de meetwaarden samenwerken met voorraadoptimalisatie software, waarom KPI’s zo belangrijk zijn bij voorraadbeheer en welke drie belangrijke indicatoren we uitlichten.

Wat zijn voorraad KPI’s?

Een KPI – ook wel Key Performance Indicator – is een waarde om prestaties binnen een bedrijf en/of bedrijfsonderdeel te meten. Het opstellen van KPI’s kan je helpen om de juiste data te selecteren en om te zetten in concrete doelen. Inzicht in de prestaties van je bedrijfsvoorraad krijg je dan ook door voorraad KPI’s op te stellen. Heb je je voorraad onder controle? Hebben je inkoopbeslissingen het gewenste effect? Door specifiek geformuleerde KPI’s te monitoren en analyseren verkrijg je de antwoorden op deze vragen. Daarmee is het opstellen van KPI’s een van de belangrijkste stappen om structuur aan te brengen binnen je bedrijf en data concreet en meetbaar te maken. Geven de KPI’s aan dat je voorraad niet in balans is? Dan wil je wellicht starten met het optimaliseren van je voorraad. Met als doelen om nee-verkopen te verminderen, blijvend aan de klantvraag te voldoen en de klanttevredenheid en bedrijfsomzet te laten stijgen.

Waaraan moet een voorraad KPI voldoen?

 Om te zorgen dat een KPI je ook echt verder helpt richting een strategisch doel zal deze moeten voldoen aan een aantal criteria.

tips blog onvoorspelbare levertijden

●     SMART

 Een KPI moet SMART zijn – Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Timely. De SMART-methode maakt zichtbaar of de KPI ook echt hout snijdt.

●     Strategisch

 Het is belangrijk dat een KPI is gelinkt aan de strategische doelen van jouw onderneming. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers zich bewust zijn van de indicatoren en hoe deze hun werk beïnvloeden. 

3 veelgebruikte voorraad KPI’s

 Welke voorraad KPI’s zijn nu echt een meerwaarde? We kijken naar drie cruciale KPI’s die je inzicht geven in de prestaties van je voorraad, opslagkosten en inkoopstrategie.

1.   Verhouding kostprijs voorraad tot kostprijs verkochte goederen

 Deze KPI vergelijkt de kostprijs van de op een bepaald moment aangehouden voorraad met de kostprijs van de in een voorgaande periode verkochte voorraad. Over het algemeen is het beter als de kostprijs van je voorraad niet te hoog is in vergelijking tot de kostprijs van de verkopen. Dit geeft aan dat je meer voorraad aanhoudt dan nodig is en moet bijsturen om een gezonde voorraadwaarde te bereiken. Deze KPI is weinig complex om op stellen en te monitoren, maar laat goed zien of er balans is tussen de voorraad en de verkopen. Toch, de KPI kan te eenvoudig zijn als er een duidelijke reden is waarom je – tijdelijk – meer voorraad aanhoudt – bijvoorbeeld door seizoensgebonden verkopen en/of lange levertijden van leveranciers.

2.   Omloopsnelheid in dagen

 De omloopsnelheid laat zien – in dagen – hoe snel producten uit jouw voorraad verkopen. Een lager aantal dagen is over het algemeen beter, omdat het aantoont welke producten populair zijn en waaraan je minder opslagkosten kwijt bent. Deze KPI laat zien of je de juiste inkoopstrategie hebt en of de inkoop- en verkoopafdeling goed met elkaar communiceren. Echter, houd er rekening mee dat sommige producten van nature langzamer zullen verkopen – bijvoorbeeld: luxe artikelen bewegen over het algemeen trager, maar dat maakt ze niet perse slecht presterend.

3.   Backorder percentage

 Het backorder percentage is het percentage bestellingen in een bepaalde periode dat mogelijke vertraging opliep omdat een product niet op voorraad was. Over het algemeen heeft een lagere waarde de voorkeur, omdat nabestelling kan leiden tot vertraging in het bereiken van de klant. Je wilt deze KPI volgen, omdat het goed laat zien of je proactief of reactief reageert op de klantvraag. Als je de indicator echter te laag instelt, kan dit je inkopers ertoe aanzetten om te veel voorraad in te kopen. Dit leidt tot hoge voorraadkosten en mogelijke incourante voorraad en/of afschrijvingen.

 Door deze drie KPI’s te bewaken, de trends te volgen en duidelijke actieplannen op te stellen bij ondermaatse prestaties, kun je niet alleen jouw voorraadbeheer in balans brengen, maar ook afstemmen op je verkoop- en klanttevredenheiddoelstellingen.

Hoe werken voorraad KPI’s en voorraadoptimalisatie software samen?

 Het monitoren van data is in veel bedrijven een tijdrovende klus. Dat kan er in resulteren dat er geen tijd overblijft om meetwaarden te checken en er opvolging aan te geven. KPI’s bijhouden wordt met behulp van automatisering een stuk eenvoudiger. Voorraadoptimalisatie software werkt je KPI’s gestructureerd en op basis van real-time data bij. Deze slimme tools zorgen ervoor dat je geen tijd verliest aan het continu checken van meetwaarden, maar dat je de focus kunt leggen op het verbeteren van je voorraadbeheer en inkoopstrategie. AI inkoopoptimalisatie software zoals Optiply ontwikkelt, neemt het operationele inkoopdeel over. Zodat jij, als ondernemer, je aandacht kunt richten op het tactische deel. Dat zijn de zaken waar menselijke inbreng het verschil maken, zoals het onderhouden van de relatie met leveranciers, het onderhandelen over inkoopprijzen en/of inspelen op eventuele problemen in de supply chain. 

Voorraad KPI’s geven structuur en richting

Voorraad KPI’s maken je voorraadbeheer effectiever en geven structuur en sturing aan je bedrijfsvoering. KPI’s zorgen ervoor dat je data omzet in concrete, meetbare en strategische doelen die de prestaties van je voorraad en inkoopbeslissingen inzichtelijk maken. Geautomatiseerde tools, zoals de voorraadoptimalisatie software van Optiply, zorgen voor real-time data waarmee je de KPI’s kunt monitoren. Het resulteert erin dat jij, als ondernemer, je voorraad in balans kunt houden en inkoopbeslissingen kunt verbeteren. Dat leidt tot minder nee-verkopen, een hogere klanttevredenheid en – nog belangrijker – een stijgende bedrijfsomzet. 

Optiply-dashboard-laptop-2

Ook innoveren met Optiply?

Wil je weten hoe jouw shop innovatieve voorraadoptimalisatie kan toepassen? Plan met ons een demo in. Binnen 30 minuten weet jij hoe AI en forecasting modellen op een innovatieve wijze een rol spelen bij meer omzet en minder tijdsbesteding aan inkoop.

Recente artikelen