“Met Optiply kopen we tactischer in. Hardlopende producten merken we eerder op omdat hun prestaties zichtbaar zijn”
Timo Wiefferink – Inkoper van Ledloket

Accurate Forecasting
Minder overtollige voorraad
Meer tijd voor strategische taken
Misgelopen inkomsten
Ledloket is in grote mate het verhaal van jonge e-commerce ondernemers met een innovatieve en servicegerichte aanpak. Timo Wiefferink, verantwoordelijk voor de inkoop van Ledloket, legt uit dat hun groeiambities gepaard gingen met uitdagingen. “Als ik naar ons inkoopproces kijk, hadden we meerdere uitdagingen die we moesten aanpakken om onze groei te kanaliseren. De belangrijkste uitdaging was onze handmatige inkoopaanpak die zorgde voor een gebrek aan overzicht en het hele proces erg tijdrovend maakte.”

“Sinds we met Optiply werken, is ons inkoopproces veel meer gestructureerd, minder tijdrovend en kan ik me concentreren op meer strategische taken.”
Benoem de uitdagingen en pak ze aan
Voor Timo en zijn collega-ondernemers was het duidelijk om de cruciale uitdagingen met innovatie aan te pakken. Timo vertelt wat hun eerste ‘win’ was door met Optiply te starten. “Allereerst heeft Optiply ons inkoopproces gestructureerd. Door gebruik te maken van de leveranciersinstellingen in de Optiply app zijn we gaan inkopen via een vast patroon. Bovendien liet Optiply ons zien welke producten we wanneer moesten inkopen. Dat was vooral handig als een product plotseling in verkoop steeg.”
“Nu kopen we in met een meer tactische benadering. Hardlopende producten worden eerder gesignaleerd doordat de productprestaties zichtbaar worden gemaakt via de Optiply app. Met inkoopadvies op basis van realtime data hebben we op elk moment nauwkeurig inzicht in de prestaties van onze producten.” Voor Timo en Ledloket zijn de data-inzichten een grote winst. “Als we zien dat een product goed verkoopt, investeren we meer in dat product om onze omzet te verhogen.” Bovendien profiteert het voorraadbeheer van Ledloket van gedetailleerde data-inzichten. Timo: “Sinds we met Optiply werken, hebben we minder geld vastzitten in overtollige voorraad.”
3 uitdagingen voor
de inkoop van
Ledloket
- Handmatig inkoopproces
- Geen overzicht van alle inkoopactiviteiten
- Geen inzicht in de productprestaties
Voorraadniveau gedaald
Door de samenwerking met Optiply heeft Ledloket z’n voorraadbeheer verbeterd. Het meest opvallende is dat de totale voorraad met 20% is gedaald. Deze daling geldt vooral voor de minder impactvolle categorie B en C, die met 23% en 31% zijn gedaald. Daarentegen daalde de belangrijke A-categorie slechts met 15%, wat resulteerde in minder nee verkopen (21% minder) en gestegen omzet (40% meer).

Verbeterde inkoopstructuur met Optiply
De mogelijkheid om voorraden te categoriseren is een belangrijke verbetering voor Ledloket. Timo verduidelijkt: “We weten nu dat we de juiste producten op het juiste moment inkopen.” Het aantal zachtlopende producten van Ledloket (categorie C producten via de ABC-analyse) daalde aanzienlijk. “Het stelt ons in staat om meer producten te kopen die een grotere impact hebben op de inkomsten van ons bedrijf.”
3 resultaten van de
samenwerking met
Optiply
- Mogelijkheid om producten te categoriseren
- Inkoop via een gestructureerd patroon
- Focus verleggen naar strategische taken
Favoriete Optiply-functies
Forecasts – “Ik vertrouw op de Optiply-app door het vermogen om de best mogelijke forecasts te maken. We kunnen de dreiging van nee-verkopen verminderen en de communicatie met leveranciers verbeteren, zodat we hen vooraf kunnen informeren over onze geplande inkopen.”

%
Minder voorraad
%
Minder nee verkopen
%
Meer omzet

Flexibel en schaalbaar opereren als webshop?
Groeien als organisatie heeft veel impact op je bedrijfsprocessen. Maak het inkoopproces en voorraadbeheer slim en innovatief. Maak zo min mogelijk fouten en zorg voor meer rust op de werkvloer. Verhoog de klanttevredenheid voor een hogere omzetgroei.
Plan je persoonlijke demo in en ontdek de kracht van Optiply voor een optimale voorraad.