“Optiply geeft mij meer tijd om
ons bedrijf verder te helpen.”
Rick Bode, Logistiek Manager bij Ledlichtdiscounter

Met het oog op de toekomst pakte Ledlichtdiscounter deze uitdagingen aan door te kiezen voor een gebruiksvriendelijke oplossing, waar algoritmes en data een grote rol spelen. Lees hieronder het verhaal van Ledlichtdiscounter.
Datagedreven forecasting
Beter inzicht in verwachte verkopen en
het corrigeren van voorraad
Eenvoudige integratie
Direct starten met Picqer door een snelle integratie en de juiste data op de juiste plek
Real-time inzicht
Beter grip op voorraad door accurate en historische data met elkaar te combineren
Ledlichtdiscounter, de LED leverancier van Nederland
Wat begon als een grapje, aldus Michael Castricum, eigenaar van Ledlichtdiscounter, is de ledverlichting gigant uitgegroeid tot de voordeligste online LED-winkel van Nederland en België op zakelijk en particulier gebied. Hierbij heeft ze nog twee webshops opgezet om de Duitse en Deense markt te bedienen. In het uitgebreide assortiment van Ledlichtdiscounter vind je een breed scala aan LED-verlichting, waarbij ze klanten verder helpt met duurzamen. Met heuse plannen op de agenda wilt Ledlichtdiscounter nog meer gaan groeien. Waarbij het niet alleen om e-commerce draait, maar ook het bedienen van de markt als grootleverancier voor bouwprojecten.

Inzicht krijgen om klanten goed te bedienen
“Toen ik begon te werken bij Ledlichtdiscounter, zag ik dat het voormalig inkoopproces via WhatsApp groepen verliep,” zegt Rick Bode, logistiek manager bij Ledlichtdiscounter. Aan dat proces zaten natuurlijk haken en ogen aan. “Ik had nooit inzichtelijk wat er in was gekocht of hoeveel producten er in een doos zaten. Een inkoper kocht bijvoorbeeld een doos in, maar wist totaal niet hoeveel stuks erin zaten. Dit wisten we pas op het moment dat de doos daadwerkelijk binnen kwam.”
Daarnaast was er ook geen gekwalificeerd persoon die verantwoordelijk was voor de inkoop. “Inzicht in wat er binnenkomt, wat verkocht is, maar ook wat retour komt zijn belangrijke ingrediënten om een goede inkoopflow op te stellen.” Een orderstroom dat niet goed doorliep leidde uiteindelijk ook tot veel nee-verkopen en backorders. Dit moest natuurlijk anders, om klanten wel optimaal te kunnen bedienen.
Bedrijfsgroei vraagt om gebruiksvriendelijke en innovatieve systemen
Binnen de zoektocht naar een goede voorraad en inkoopoplossing, was het voor Ledlichtdiscounter al vrij duidelijk om te zoeken naar inkoopsoftware die goed aansluit op een WMS systeem. “Eerste stap was om te kijken naar een WMS, zo zijn we bij Picqer uitgekomen. Toen bleek dat Optiply een bestaande koppeling had met Picqer, was dit voor ons meteen een praktische keuze.” Niet alleen technische eisen waren een belangrijke voorwaarde, ook was er behoefte naar meer live informatie over voorraad in combinatie met historische data. “Het algoritme van Optiply geeft duidelijk aan wat je moet inkopen.” Het inkopen wordt voor Ledlichtdiscounter hiermee grotendeels geautomatiseerd, waardoor zij veel tijd besparen. “We wilden alleen maar bezig zijn met kritieke producten.”

Snelle Picqer integratie met de juiste data op de juiste plek
Binnen een mum van tijd was de integratie met Picqer en Optiply live. Met een goede communicatie, snelle integratie, maar ook real-time informatie heeft Rick het implementatieproces als positief ervaren. “Het voornaamste wat de integratie voor ons oplost is dat alle informatie real-time is, dat is het belangrijkste.” Voor het corrigeren van voorraad is dit erg handig.
“Het voornaamste wat de integratie voor ons oplost is dat alle informatie real-time is.
Dat is het belangrijkste.”
Transparantie en gebruiksvriendelijkheid is alles op meerdere vlakken
Voor Rick is tijd een belangrijke drijfveer om kosten zoveel mogelijk laag te houden. Met Optiply is het huidige inkoopproces daarom aanzienlijk veranderd. “Nu is het veel sneller dan voorheen, als ik ‘s ochtends binnenkom om half 9 dan ben ik om 10 uur klaar met inkopen.” Hiermee is voorraad ook accurater geworden.

Bovendien is er ook meer transparantie en communicatie tussen verschillende afdelingen, maar ook naar de klant toe. “Iedereen kan meekijken, als ik een inkoopbestelling doe. Op deze manier weten mijn andere collega’s van inkoop en klantenservice wanneer een product niet genoeg op voorraad is, maar dat het op een bepaalde datum wel weer binnenkomt.”
Op deze manier zorgt Ledlichtdiscounter ervoor dat ze met een goede informatievoorziening klanten een paar stappen voor zijn. Voor Ledlichtdiscounter betekent dit dat ze op B2C gebied een hoger servicelevel halen en op zakelijk gebied meer grotere bestellingen kunnen afhandelen.
Grip op levertijden krijgen tijdens corona
Sinds het gebruik van Optiply heeft Ledlichtdiscounter een voorraaddaling van 20 procent gerealiseerd. “Producten die niet goed liepen, kopen we ook niet meer in en de focus ligt op producten die het wel goed doen.” In tijden van corona is het voor Ledlichtdiscounter dan ook extra belangrijk om een goede inschatting te maken van kritieke producten. “Daarbij communiceren we heel veel met onze leveranciers, waar we door het gebruik van Optiply tijd voor hebben. Daarmee verhogen we ons servicelevel.” Ledlichtdiscounter zorgt er ook voor dat het aantal nee-verkopen laag blijft. “Op het moment dat we geen voorraad meer hebben, kijken we samen met de klant of dat diegene ook een alternatief product wilt. Of dat degene toch liever wacht totdat het weer op voorraad is.”
“Meer tijd om te groeien”
Waar het voormalig inkoopproces via WhatsApp groepen verliep, is het huidige inkopen binnen Ledlichtdiscounter aanzienlijk veranderd. “Optiply geeft mij meer tijd om Ledlichtdiscounter te helpen groeien. Alles is snel en inzichtelijk, waardoor ik meer tijd heb om te focussen op andere dingen.” Hiermee wordt inkopen voor Rick alleen maar efficiënter, zodat hij bijvoorbeeld meer kan focussen op het managen van leveranciers en andere zaken voor betere bedrijfsresultaten.

Met Optiply bereikte Ledlichtdiscounter:
%
Minder voorraad
%
Minder nee-verkopen

Start met automatisch inkopen
Grijp je steeds mis, omdat je nog werkt met minimale en maximale voorraden?
Met het juiste gebruik van real-time informatie, combineer je huidige en historische data met elkaar.
Wil je weten hoe? Plan een persoonlijke demo in, binnen 30 minuten praten we je bij hoe Optiply kan helpen bij het optimaliseren van voorraad.