“De combinatie van AFAS en leveranciers zoals Optiply, heeft ervoor gezorgd dat wij met forecasting en automatisering groei hebben kunnen faciliteren.”

Gijs Thiessens, Organisatie & Logistiek bij Goos Horeca
Header Goos Horeca
Een voorraad die in balans is, een fijn verwerkingsproces in het magazijn, tevreden en loyale werknemers en bovenal tevreden klanten. Als het aan Goos Horeca ligt kun je deze resultaten alleen voor elkaar krijgen door te werken met slimme software die een perfecte mix vormen. Lees het verhaal van Goos Horeca en hoe zij de inkoop en het magazijnbeheer van verschillende warehouses heeft weten te automatiseren om in uitdagende tijden een gezonde bedrijfsgroei waar te maken.

Altijd de juiste voorraad
door forecasting

Beter inschatten van de juiste
voorraad aantallen

Snelle voorraad verwerking door automatisering

Een slimmer magazijn door betere processen

Een optimale integratie
met AFAS

Snel toegang tot de juiste data voor inkoop en magazijn

Goos Horeca: de marktleider in horecavoorzieningen

Met acht vestigingen in Nederland is Goos Horeca de meest complete horeca cash en carry. Tegen een scherpe prijs biedt de grootleverancier een ruim assortiment aan in horeca-inrichting zoals tafels, stoelen, RVS producten en koel- en vriesapparatuur. De succesformule van Goos Horeca heeft ervoor gezorgd dat zij als bedrijf heeft kunnen groeien. Een mooi resultaat, dat de grootleverancier graag wilt voortzetten naar het buitenland. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om te werken met een voorraad die up-to-date is en een fijn magazijn- en verwerkingsproces om nee-verkopen te voorkomen.

goos horeca branding

Gebrek aan overzicht door geen automatisering en digitalisering

Als aanbieder in horecavoorzieningen is het voor Goos Horeca belangrijk om te innoveren en te automatiseren. Voor haar bedrijfsgroei was het dan ook een logische eerste stap om partners te selecteren die mee kunnen bewegen. “We zorgen er altijd voor dat we samenwerken met partners, waarbij we het gevoel hebben dat die mee kunnen denken in het proces.” Aldus Gijs Thiessens, verantwoordelijk voor Organisatie en Logistiek bij Goos Horeca. In het automatiseringsproces zijn dan ook Optiply en boxwise, laatstgenoemde software voor magazijnbeheer, naar voren gekomen.

Voorheen deed Goos Horeca haar inkopen op basis van onderbuikgevoel. Zo geeft collega Jeroen, verantwoordelijk voor inkoop, aan: “Het inkoopproces was toch wel natte vingerwerk. Op basis van geschiedenis en verkopen werd de inkoop gedaan. Waarbij er een stukje groei mee werd genomen. Het was puur op basis van eigen kennis.” Dit zorgde vaak voor te veel of te weinig voorraad. Volgens Gijs is dit prima te managen bij een kleine omzet. Maar uitdagender wordt het wanneer je als bedrijf groter wordt en je voorraad correct moet inschatten en op tijd moet inkopen. “Wouter, de eigenaar van Goos Horeca heeft altijd wel een goed gevoel gehad bij wat hij moet inkopen. Dat kan prima zolang je misschien €5 of €10 miljoen draait. Je kunt het dan nog enigszins managen.”

Bovendien dienden zich nieuwe uitdagingen aan in de operatie van het magazijn. Door een gebrek aan opslagruimte liepen inbound en outbound goederen door elkaar heen. Het ontbreken van een gedegen WMS systeem, zorgde ervoor dat er niks gedigitaliseerd werd. “Mensen wisten uit hun hoofd waar iets stond. Er was niks gedigitaliseerd en dat was gewoon een puinhoop.” Daarnaast verliep het uitleveren van goederen ook stroef. Het aanmelden van zendingen bij transporteurs ging minder snel. Dit had gevolgen voor het handhaven van het verwerkingsproces en daarmee ook het managen van de bedrijfsgroei. Genoeg redenenen voor Goos Horeca om het magazijnbeheer te automatiseren.

“Ik heb hier met hetzelfde aantal mensen 20% meer omzet gedraaid doordat ik systemen zoals onder andere Optiply gebruikt.”
Gijs Thiessens

Organisatie & Logistiek, Goos Horeca

Professioneel opereren door een flexibele organisatie schil

Een fijne werkcultuur en tevreden klanten waren belangrijke uitgangspunten voor Goos Horeca om groei te realiseren. Dit werd gerealiseerd door te zoeken naar inkoop en magazijn software die aansloten op de software van AFAS.

Door AFAS te combineren met Optiply en boxwise is er meer efficiëntie mogelijk. Stamdata wordt op een slimme manier verwerkt. “Dat is natuurlijk wel waarom we Optiply erbij hebben gehaald om zaken intelligenter te maken.” Anderzijds maakte boxwise het mogelijk dat Goos Horeca beter de magazijnruimte heeft kunnen benutten. Zo schetst Gijs een voorbeeldsituatie van het oude proces: “We hadden gewoon niet de plek voor opslag. Maar met die automatisering en de logistieke ruimte hier verderop in de straat konden we goederen wel scheiden.”
magazijn goos horeca
De mix van Optiply en boxwise heeft ervoor gezorgd dat Goos Horeca een goede professionaliseringsslag heeft kunnen maken betreft inkoop en magazijnbeheer. “Als je niet met een systeem werkt, dan kun je dit nooit faciliteren. Het gaat natuurlijk om het managen van al je warehouses, maar ook het op tijd bedienen van je klanten, weten welke producten je hebt, hoeveel voorraad er is en wanneer er wat aan goederen binnenkomt. Tot en met het verzenden, waarbij je verschillende vervoerders kunt aanhaken.” Het gevolg is dat inkoop makkelijk in wordt geschat, de producten op een goede manier worden geregistreerd. Waardoor voorraad op grote schaal snel uitgeleverd kan worden.
goos horeca medewerker magazijn
Goos Horeca is meer efficiënter en flexibeler gaan werken. Dit zorgde voor meer rust op de werkvloer, maar ook ruimte voor andere zaken. “Ik heb slimme mensen op de werkvloer rondlopen. Die wil ik nog slimmer laten werken, het gevoel geven dat zij een belangrijke schakel zijn om mee te kunnen denken in het proces.” Flexibel en efficiënt opereren zijn dan ook belangrijke factoren om als bedrijf een stap verder te zijn. Dit zie je terug in het klantcontact en de omzetgroei. Zo geeft Gijs aan: “De combinatie van AFAS en leveranciers zoals boxwise en Optiply zorgen dat wij groei kunnen faciliteren. Voorraad is king en dat is denk ik ook waarom wij zo groot zijn geworden. Wij kunnen uit voorraad leveren en we zeggen bijna nooit nee. Dus hoe minder je nee verkoopt, hoe beter
het is.”

Met Optiply en boxwise bereikte Goos Horeca:

%

Groei in het servicelevel

%

Minder nee-verkopen

%

Meer omzet

Optiply-dashboard-laptop-2

Flexibel en schaalbaar opereren als groothandel?

Groeien als organisatie heeft veel impact op je bedrijfsprocessen. Maak het inkoopproces en magazijnbeheer slim en innovatief. Maak zo min mogelijk fouten en zorg voor meer rust op de werkvloer. Verhoog de klanttevredenheid voor een hogere omzetgroei.

Plan je persoonlijke demo in en ontdek de kracht tussen Optiply en boxwise voor een optimale voorraad en magazijnbeheer.