De wereldwijd torenhoge inflatie houdt ons al een paar maanden in haar greep. Inflatie is een onderwerp dat veel mensen interesseert vanwege het directe verband met de prijzen die we betalen voor dingen die we nodig hebben. Echter, inflatie heeft voor mensen en bedrijven verschillende gevolgen. De aard van vraag en aanbod en de complexiteit van de supply chain zijn voorbeelden van elementen die de impact van inflatie op jouw bedrijf zullen bepalen. In deze blog lees je meer over de impact van inflatie, wat e-commerce bedrijven momenteel ervaren en wat je als inkoper kunt doen om de uitdagingen van inflatie aan te pakken.

Inflatie Wat is de huidige situatie?

Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen. Een inflatie van 2% is wat economen als gezond beschouwen en betekent dat volgens een index (CPI – Consumenten Prijs Index) de prijzen per jaar met 2% stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar. Op dit moment hebben we echter te maken met veel hogere inflatie percentages, waarbij 10% tot 14% niet uitzonderlijk zijn. Dit heeft een wereldwijde impact op overheden, bedrijven en consumenten.

Visual Inflation Downward arrow
Een van de oorzaken van de huidige inflatie is de Covid-19 pandemie. De verstoringen van supply chains met grondstoftekorten, transportproblemen en een algemene prijsstijging als gevolg van schaarste aan producten hadden – en hebben – een enorme impact op e-commercebedrijven – vooral in een periode waarin online winkelen een hoge vlucht nam. Deze effecten zijn nog steeds voel- en zichtbaar en hebben samen met andere mondiale gebeurtenissen zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de energiecrisis een moeilijk economisch klimaat gecreëerd.
Benieuwd hoe je je impact als inkoper kunt vergroten? Wil je je focussen op meer strategische taken? Vind in de whitepaper 5 dingen waar je als e-commerce-inkoper je tijd aan moet besteden om je werk strategischer en waardevoller te maken.

Effecten van inflatie op e-commerce bedrijven

De verstoringen van supply chains veroorzaakten een langetermijneffect van stijgende prijzen en onzekerheid die zowel bedrijven als consumenten onzeker maakten en het consumentenvertrouwen liet dalen. Hieronder vind je vier uitdagingen voor de inkoopactiviteiten van uw e-commerce bedrijf.

 

  • Stijgende prijzen – er is een cumulatief effect in de supply chain waarbij hogere kosten worden doorberekend via de supply chain, wat resulteert in prijsstijgingen bij elke schakel in de keten.
  • Vertraagde leveringen – transportnetwerken zijn nooit echt hersteld van de verstoringen veroorzaakt door de Covid-19 pandemie. Deze situatie is alleen maar verergerd door de inflatie van brandstofprijzen. Dit heeft een aanzienlijke impact op e-commerce bedrijven die afhankelijk zijn van snelle, nauwkeurige en kostenefficiënte leveringen om klanten te bedienen.
  • Toegenomen vaste lasten – als e-commerce bedrijf zal jouw vaste kostenbasis kleiner zijn dan wanneer je opereert als een fysieke en/of multichannel-organisatie. Echter, je zal waarschijnlijk nog steeds het effect voelen van gestegen huur en kosten van gas, water en elektra.
  • Lager consumentenvertrouwen – afhankelijk van de sector waarin je onderneming opereert zul je de impact voelen van gedaalde koopkracht van consumenten. Een verandering in het gedrag van klanten kan leiden tot verschuiving in focus naar essentiële goederen en diensten – b.v. voedsel, huisvesting en vervoer. Mensen zullen minder snel geld uitgeven aan ‘luxegoederen’ en ervoor kiezen om goedkopere of afgeprijsde producten te kopen. Langetermijn inflatie zal dit gedrag alleen maar versterken.
De benoemde uitdagingen zullen veel bedrijven aangaan, ongeacht hun omvang. Er zullen ook uitdagingen zijn die van invloed zijn op de bredere onderming, buiten de inkoopafdeling. Als je bedrijf financiële kosten maakt gerelateerd aan zakelijke leningen of autolease overeenkomsten, zullen deze waarschijnlijk stijgen zodra de vaste looptijd afloopt, omdat de rentetarieven worden verhoogd om de inflatie te bestrijden. Dit kan uiteindelijk leiden tot bezuinigingen binnen andere team, zoals het beschikbare inkoopbudget.

Inflatie per sector

Niet elk e-commerce bedrijf zal in gelijke mate worden beïnvloed door inflatie. Het huidige inflatieniveau mag dan gemiddeld 14,5% zijn (september ’22 in Nederland), maar de percentages zullen per sector verschillen. De hoogste prijsstijgingen in transport, energie en voedsel zullen echter doorsijpelen naar andere sectoren. Het wordt voor jouw bedrijf belangrijker dan ooit om gefocust te zijn op de productprestaties en het gedrag van klanten te volgen in het licht van de huidige gebeurtenissen.

3 manieren om de impact van inflatie op uw bedrijf aan te pakken

In welke sector je ook actief bent, de waarschijnlijke impact van de bredere economische omstandigheden is verminderde vraag. Als onderneming moet je je van tevoren op deze mogelijkheid voorbereiden door de kostenbasis aan te passen zodat er toch winst kan worden gemaakt. Als inkoper moet je nadenken over hoe je jouw inkoopplan kunt aanpassen en je bedrijfsvoering efficiënter kunt maken. Hieronder vind je drie manieren om de impact van inflatie aan te pakken.

 

1. Focus op efficiëntie

Door automatisering te implementeren, kun je als inkoper focussen op operationele efficiëntie en je vaste kosten verlagen. Stap af van een handmatig en tijdrovend inkoopproces en concentreer op meer strategische taken, zoals het monitoren van leveranciersprestaties, onderhandelen met leveranciers en/of samenwerken met je marketingteam aan een nieuwe campagne.

2. Optimaliseer je voorraad

Met behulp van een datagedreven inkooptool kunt je de voorraad categoriseren en analyseren. Dit kan een belangrijke stap zijn om inzicht te krijgen in de productprestaties. Focus op productbeschikbaarheid voor je belangrijkste producten (categorie A), om aan de klantvraag te blijven voldoen. Inzicht krijgen in je voorraad (via de ABC-analyse) betekent ook dat je de minder belangrijke B- en C-categorieën in volume omlaag kunt brengen om te besparen op voorraadkosten. Overweeg ook om langzaam verkopende artikelen op backorder te zetten, zodat je niet vooraf verplicht om deze producten af te nemen.

3. Cash is king

In moeilijke tijden moet cash een van de belangrijkste aandachtspunten zijn voor je bedrijf. Voorkom dat geld vast komt te zitten in overtollige voorraad – verkoop wat je hebt. Gebruik data om zichtbaar te maken welke producten je al langer op voorraad hebt en werk samen met het marketingteam om ze te verkopen.

Benieuwd hoe je je impact als inkoper kunt vergroten? Wil je je focussen op meer strategische taken? Vind in de whitepaper 5 dingen waar je als e-commerce-inkoper je tijd aan moet besteden om je werk strategischer en waardevoller te maken.

Focus op wat je kunt beheersen

De realiteit is dat inflatie altijd aanwezig zal zijn, soms als een bedreiging en soms zonder enige impact op je onderneming of het bestedingsniveau van je klanten. De inkoopafdeling kan een rol spelen bij het aanpakken van de inflatie effecten. Door automatisering in je inkoopproces te integreren kun je werken met een lagere vaste kostenbasis, je herhaalinkopen beheersen en besparen op voorraadkosten. Realtime data stelt je in staat om dynamischer in te kopen, zodat je snel kunt inspelen op veranderingen in de marktvraag. Inflatie speelt een rol in ieder bedrijf, ongeacht de grootte. Het is echter van belang om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf zich focust op wat je kunt beheersen om de effecten van inflatie het hoofd te bieden.

Optiply-dashboard-laptop-2

Optimaliseer je inkopen met Optiply

Benieuwd hoe jouw e-commerce bedrijf de voorraad kan optimaliseren met innovatieve inkoopsoftware? Boek nu een demo. Binnen 30 minuten weet je hoe AI en forecastingmodellen jouw inkoopactiviteiten minder tijdrovend maken, zodat je je kunt concentreren op meer strategische taken.