Bij het runnen van een webshop en/of groothandel wil je loyale klanten voor je winnen. Dit staat pas op zichzelf wanneer je de productbeschikbaarheid, servicelevels en klanttevredenheid op peil kunt houden. De supply chain van jouw producten heeft hier grote invloed op. De samenspel van verschillende ketens zorgt ervoor dat producten op tijd op voorraad liggen. In deze blog lees je hoe je aan de hand van drie tips logistieke uitdagingen kunt voorkomen.

De coronapandemie, container tekorten en opbloeiende wereldeconomie

De afgelopen twee jaar heeft de supply chain branche net zoals andere sectoren flink te maken gehad met hevige veranderingen. China, ook wel de zogeheten fabriek van de wereld, is hier mede hard getroffen door de coronapandemie. Voor een groot deel hebben Chinese fabrieken stilgelegen door het virus. Hierdoor daalde de productie en daarmee ook het aantal buitenlandse export. Dit heeft weer gevolgen gehad voor internationale rederijen, die hun scheepvaart ook voor een groot deel stil hebben moeten leggen.

Inmiddels is de wereldeconomie weer gaan bloeien, waardoor er weer behoefte is aan materiaal en producten. Voor rederijen betekent dit dat ze weer langzaamaan op gang moeten komen. Alsof de coronapandemie voor nog geen grotere heisa had gezorgd, diende de volgende supply chain obstakel zich afgelopen maart aan. Voor ruim een week was het Suezkanaal in Egypte tijdelijk geblokkeerd. De Ever Given, een containerschip met een lengte van bijna 400 meter en een breedte van bijna 60 meter lag dwars in het kanaal.

Al deze problemen waren aanleiding voor vertraagde schepen, tekort aan containers, maar ook kosten zoals opslag, berging en compensatie. Voor retailers en groothandels die afhankelijk zijn van producten uit China zijn deze gevolgen goed merkbaar. Voor hen is het zoeken naar oplossingen om hun klanten alsnog tegemoet te komen om geen nee te verkopen.

Logistieke uitdagingen zoveel mogelijk voor zijn

De genoemde problemen en uitdagingen zorgen ervoor dat jij als webshop en/of groothandel nog alerter moet zijn. Uiteindelijk wil je klanten tevreden houden, wanneer ze hun aankoop in je webshop plaatsen. Met de volgende tips geven we handvatten hoe jouw webshop alert blijft voor logistieke uitdagingen.

Tip 1. Reageer op veranderingen en blijf flexibel

Door uitdagingen in de supply chain is het voor retailers en groothandels extra belangrijk om flexibel te blijven en te denken in oplossingen. Koop jij producten in bij leveranciers in het buitenland? Dan is het belangrijk om bij een verandering in de logistieke schakel hier sterk rekening mee te houden. Vaak heb je te maken met verschillende punten zoals transport locaties, overslag en douane waar je goederen voorbij komen. Wanneer je actief monitort op veranderingen dan kun je hier direct op inspelen door alternatieve oplossingen te bedenken. Uiteindelijk draait het om klanten tevreden te houden.

Tip 2. Zorg voor voldoende voorraad, bestel extra in

Het volgen van ontwikkelingen binnen de supply chain geeft een grote voorsprong. Kun je nog extra voorraad bestellen van producten die snel verkopen? Koop hier dan vooral extra van in. Natuurlijk is het aan te raden om hier een goede afweging te doen. Voorraad opslaan kost immers geld. Maar voor hetzelfde geldt is een product overal schaars. Door producten genoeg op voorraad te hebben, zorg je in ieder geval ervoor dat jij jouw concurrenten voor bent. Raak geen klanten kwijt door zaken voor te zijn.

Tip 3. Ga op zoek naar nieuwe leveranciers en/of partners

Doe naast je huidige leverancier ook zaken met andere toeleverende partijen. Hiermee vergroot je de kans dat producten nog sneller op voorraad zijn. Bovendien ben je niet afhankelijk van één partij en kun je flexibel blijven tegenover je klanten. In tijden van economische onzekerheid kunnen transparante leveranciersrelaties op lange termijn handvatten bieden. Je creëert ruimte voor het doen van goede zaken op een eerlijke en vertrouwelijke manier.

Wil je logistieke uitdagingen zoveel mogelijk voorkomen? Door flexibel te blijven, ontwikkelingen te volgen en belangenafwegingen te maken zorg je ervoor dat je snel in kunt spelen op veranderingen. Met Optiply is het mogelijk om aan de hand van nieuwe marktkennis inkoopadviezen in te stellen. Bovendien kun je toekomstige leveranciers makkelijk beheren door deze in een paar klikken toe te voegen.

Optiply-dashboard-laptop-2

Jouw inkopen future-proof maken?

Wil je weten hoe jouw shop innovatieve voorraadoptimalisatie kan toepassen? Plan met ons een demo in. Binnen 30 minuten weet jij hoe AI en forecasting modellen op een innovatieve wijze een rol spelen bij meer omzet en minder tijdsbesteding aan inkoop.