Gros webshops zit in stilte voor de storm

Mar 18, 2020

Het Coronavirus dat waait wel over, dacht je misschien bij de eerste berichten over het virus. Maar inmiddels beïnvloedt het ons allemaal. Het is dus tijd om maatregelen te nemen om de impact zo goed mogelijk op te vangen. Ook in de e-commerce supply chain. Maar hoe, wat en waarom? In deze blog geeft Optiply inzicht in de huidige impact van het Coronavirus op de E-commerce, wat de gevolgen zijn van het Coronavirus binnen de E-commerce, welke voorbereidende maatregelen je kan hanteren en wat Optiply nu kan beteken voor jouw bedrijf. 

Houd rekening met serieuze toename in orders


Het coronavirus heeft twee kanten met betrekking tot de E-commerce. Zo hebben vooral webshops in levensmiddelen, supplementen, beauty & persoonlijke verzorging, medische producten, dierenbenodigdheden het nu drukker dan ooit. Deze categorieën gaan zelfs zo hard dat Amazon er momenteel voor kiest om geen leveringen aan hun fulfilment magazijn te accepteren voor productcategorieën die hierbuiten vallen.
 

De verwachting is dat veel andere productcategorieën op de korte termijn ook flink toenames in het aantal orders zullen zien. Fysieke winkels van o.a. Ikea, H&M, Nike, Adidas en de Bijenkorf zijn al dicht en dat voorbeeld zal de komende tijd gevolgd worden door andere grote ketens. Lock-down ligt op de loer. Voor de e-commerce zal het een enorme impact gaan hebben. Als je je bedenkt dat nu 15-20% van de totale retailuitgaven online gaan en dat dat straks, noodgedwongen of niet, makkelijk 40% kan worden dan weet je wat voor een gekkenhuis het bij menig webshop zal worden. 

Alleen webshops in het absolute luxe segment zullen het wellicht wat moeilijker krijgen door het kelderende consumentenvertrouwen. Op basis van gegevens uit China is de verwachting zelfs een daling van tussen de 60-95%. Al kan je je wel afvragen of het bij ons ook zo erg zal zijn als een lock-down uitblijft. Productcategorieën die het dus zwaar gaan krijgen zijn bijvoorbeeld dure schoenen, kleding, horloges of zonnebrillen. 

Stilte voor de storm


Je ziet dat bedrijven in het duister tasten over hun voorraadbeheer, over wat zij nu nog moeten of kunnen inkopen en wat er met de verkopen aan consumenten in de komende tijd staat te gebeuren. Op bepaalde plekken zijn er tekorten, op andere plekken juist overschotten. De eerste paniekreactie van webshops die de omzet nu licht zien dalen is vooral geen gekke investeringen in de voorraad doen. Of dat verstandig is is de vraag. De totale retail spend zal zomaar 20% verliezen, maar dat gaat ruimschoots gecompenseerd worden door de enorme verschuiving van offline naar online.
 

We zitten nu dus in de stilte voor de storm. Er ligt een enorme kans voor webshops. Ben je te voorzichtig zit je straks aan de zijlijn te kijken hoe je concurrenten wel kunnen blijven leveren. Wij helpen momenteel zelf veel webshops om te bepalen hoe ze zoveel mogelijk in hun hardlopende producten kunnen investeren zodat ze straks maximaal kunnen profiteren. Lastig, want cash is king horen we vaak. Natuurlijk wil je risico’s beperken. Dit doen we vooral door zachtlopers zo snel mogelijk om te zetten in cashflow. Nu het nog kan, nu consumenten nog verder kijken dan alleen het brood noodzakelijke. 

Daarnaast is de eerste druk er door het noodpakket vanuit de belastingdienst wel vanaf. Mocht het toch niet zo positief uitpakken als verwacht dan krijg je drie maanden uitstel van betaling van de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen. De mogelijkheid tot fonds werktijdverkorting, makkelijker verstrekking van leningen en andere maatregelen.

 

Wat kan ik nu nog doen?

1. Investeer in de juiste producten
Herbevoorraad nu zoveel mogelijk hardlopers die binnen afzienbare tijd geleverd kunnen worden. Het vrachtverkeer vindt voor nu nog geen enorme hinder en de verwachting is dat transport als vitaal aangemerkt blijft, maar dat kan veranderen. Zie hier de actuele status.

2. Genereer snel cashflow uit overtollige voorraad
Om de risico’s te beperken wil je zoveel mogelijk cashflow halen uit de long-tail. Dit is kapitaal dat minder in beweging is en in deze tijden vaak beter geïnvesteerd kan worden in voorraadbuffers voor hardlopers of de cashflow van het bedrijf.

3. Source voor meerdere leveranciers per product
Begin met sourcen van meerdere leveranciers voor hetzelfde product. Op deze manier spreid je de kansen op voorraadbeschikbaarheid, toekomstige transport restricties en/of levertijden. Als de ene leverancier niet of te laat levert kan je dit opvangen met de overige leveranciers. Optiply heeft zelfs een algoritme dat o.b.v. deze factoren, maar ook factoren als prijs en minimale bestelhoeveelheden automatisch de voorkeursleverancier op elk moment bepaalt.

Heb je hulp nodig bij het bepalen uit welke producten je cashflow kunt halen en in welke je dit weer het beste kan investeren? Wij bieden nu een gratis cashflow analyse aan. Alles om ervoor te zorgen dat je niet in de problemen komt, maar juist het beste van deze situatie kunt maken. Uiteindelijk is iedereen daarbij gebaat; de consument, de webshop en wij als e-commerce partner. E-mail naar info@optiply.nl of bel naar 085 888 0489.

Recente artikelen