Inkoopstrategie

Elke webshop kent zijn eigen inkoop-problematiek welke vaak samenhangen met de drie pijlers van Optiply: overvoorraad, nee-verkopen en/of een tijdrovend inkoopproces.

inkoopstrategie

Investeer in de juiste producten

Het kiezen van de juiste inkoopstrategie begint bij het categoriseren van het assortiment. Deze categorieën worden ingedeeld op basis van de hoeveelheid verkopen en de marge van een product. In de A-categorie zitten dus de hardlopers en de C-categorie is de longtail. Door voor elke categorie een verschillende leverbetrouwbaarheid in te stellen worden ze anders behandeld in de inkoop. A producten wil je 99% zeker uit voorraad leveren. Als je deze producten namelijk even niet op voorraad hebt, zorgt dit gelijk voor gemiste omzet. In de C-categorie is wellicht 90% voldoende, daar is het risico immers een stuk groter dat je met voorraad blijft zitten en de kans dat er nog een order binnenkomt is sowieso een stuk kleiner. Uiteindelijk zorgt dit voor een voorraad in balans.

Inkoopstrategie

Bepaal wat je op voorraad houdt

Veel webshops voelen zich genoodzaakt om enorme assortimenten aan te houden waarin ze soms niet alle producten zelf op voorraad kunnen of willen houden. In Optiply kan je met verschillende handige regels geautomatiseerd gaan bepalen wanneer je producten zelf op voorraad gaat houden. Bijvoorbeeld als iets een aantal keren verkocht is of een bepaalde marge heeft gegenereerd.

inkoopstrategie

Handel backorders eenvoudig af

Het afhandelen van backorders vanuit de klanten is iets dat veel tijd kan kosten. In Optiply kan je eenvoudig regels instellen om backorders per leverancier af te handelen. Zo kan een leverancier in de inkoopagenda ingepland worden zodra er een enkele backorder ontstaat, maar ook als er genoeg backorders zijn om aan de minimale bestelhoeveelheid te voldoen.

Inkoopstrategie

Voorkom overvoorraad en nee-verkopen

Dat inkoop vaak een tijdrovend proces wordt is iets waar elke groeiende webshop tegenaan loopt. Overvoorraad en nee-verkopen zijn echter problemen die vaak slecht zichtbaar zijn. Voorraad wordt vaak gezien als noodzakelijk kwaad, terwijl een reductie hiervan wel kan leiden tot een sterk verbeterde cashflow en daarmee groei. Hetzelfde geldt voor nee-verkopen. Producten die uit voorraad raken krijgen een langere levertijd, worden onbestelbaar of verdwijnen soms zelfs totaal van de website. Allemaal zorgen ze voor een verlaagde conversie en omzet. Optiply maakt dit voor de webshop al voor de start inzichtelijk, zodat we dan al kunnen laten zien waar de potentie ligt.