Product forecast

Alle interne data (verkoopgeschiedenis, producten etc.) en externe data (deals, feestdagen etc.) worden gebruikt om een verkoopvoorspelling, ook wel forecast, te maken. Door geautomatiseerd rekening te houden met trends, seizoenen, feestdagen etc. hoef je nooit meer een handmatige forecast te maken. Echte automatisering dus.

Product forecast

Geautomatiseerde forecast

Optiply maakt gebruik van meer dan 40 forecasting-methodes. In plaats van elk product handmatig te forecasten en continu bezig te zijn met het fine-tunen hiervan, wordt in Optiply voor elk product geautomatiseerd de beste forecasting-methode gekozen. Zo kan voor het ene product vooral de verkopen in de afgelopen maand zeer voorspellend zijn, waar dit voor het ander product de verkopen van het gehele jaar zijn. Het is pure noodzaak om dit te automatiseren aangezien handmatig forecasten door uitgebreide assortimenten en sterke variatie in de verkopen ondoenlijk is in de e-commerce.

 

Product forecast

Trends & Seizoenen

Doordat Optiply continu de verkoopdata analyseert, detecteert het trends zodra deze echt ontstaan en speelt het hierop in waar nodig. Voor een inkoper is het soms moeilijk om te bepalen of enkele dagen verhoogde verkopen een trend is of dat dit een andere reden heeft. Optiply bepaalt dit volledig geautomatiseerd door te kijken naar onder andere de productlevenscyclus, relatie tot andere voorradige producten, aanbiedingen etc.

Product forecast

Reageer automatisch op seizoenen

Buiten trends zijn er detecteert Optiply ook seizoenen in de data. Dit is niet beperkt tot de vier seizoenen die vooral in de mode zo bekend zijn, maar kan bijvoorbeeld ook de december feestperiode zijn of bijvoorbeeld zaken als carnaval voor een feestwinkel. Door dit automatisch te detecteren wordt de voorraad dus tijdig opgebouwd.

Product forecast

Uitzonderingen filteren

Er zijn bijna altijd wel uitzonderingen in de verkopen welke je niet mee wilt nemen in de vraagvoorspelling. Denk hierbij een eenmalige grote order of juist een periode van verhoogde vraag door een promotie. Optiply detecteert volledig automatisch of iets een uitzondering is of dat iets regelmatig terug komt. Zo zorg je ervoor dat je niet ineens veel gaat inkopen na een grote order, maar dit pas gaat doen als deze regelmatig terugkeert.

Product forecast

Promoties en deals

Bijna elke webshop speelt wel eens met promoties en deals. Optiply detecteert automatisch als er een tijdelijke verandering zit in de verkopen en attendeert inkopers daarop tijdens het inkopen. Ook kunnen deals en aanbiedingen via de API worden ingeschoten zodat hiermee rekening kan worden gehouden in de vraagvoorspelling en uiteindelijk het inkoopadvies.