Forecast (verkoopvoorspelling)

Alle interne data (verkoopgeschiedenis, producten etc.) en externe data (deals, feestdagen etc.) worden gebruikt om een verkoopvoorspelling, ook wel forecast, te maken. Door geautomatiseerd rekening te houden met trends, seizoenen, feestdagen etc. hoef je nooit meer een handmatige forecast te maken. Echte automatisering dus.

Geautomatiseerde forecast

Optiply maakt gebruik van meer dan 40 forecasting-methodes. In plaats van elk product handmatig te forecasten en continue bezig te zijn met het fine-tunen hiervan, wordt in Optiply voor elk product geautomatiseerd de beste forecasting-methode gekozen. Zo kan voor het ene product vooral de verkopen in de afgelopen maand zeer voorspellend zijn, waar dit voor het ander product de verkopen van het gehele jaar zijn. Het is pure noodzaak om dit te automatiseren aangezien handmatig forecasten door uitgebreide assortimenten en sterke variatie in de verkopen ondoenlijk is in de e-commerce.

Trends & Seizoenen

Doordat Optiply continu de verkoopdata analyseert, detecteert het trends zodra deze echt ontstaan en speelt het hierop in waar nodig. Voor een inkoper is het soms moeilijk om te bepalen of enkele dagen verhoogde verkopen een trend is of dat dit een andere reden heeft. Optiply bepaalt dit volledig geautomatiseerd door te kijken naar onder andere de productlevenscyclus, relatie tot andere voorradige producten, aanbiedingen etc.



Buiten trends zijn er detecteert Optiply ook seizoenen in de data. Dit is niet beperkt tot de vier seizoenen die vooral in de mode zo bekend zijn, maar kan bijvoorbeeld ook de december feestperiode zijn of bijvoorbeeld zaken als carnaval voor een feestwinkel. Door dit automatisch te detecteren wordt de voorraad dus tijdig opgebouwd.

Uitzonderingen filteren

Er zijn bijna altijd wel uitzonderingen in de verkopen welke je niet mee wilt nemen in de vraagvoorspelling. Denk hierbij een eenmalige grote order of juist een periode van verhoogde vraag door een promotie. Optiply detecteert volledig automatisch of iets een uitzondering is of dat iets regelmatig terug komt. Zo zorg je ervoor dat je niet ineens veel gaat inkopen na een grote order, maar dit pas gaat doen als deze regelmatig terugkeert.

Meerdere magazijnen en/of winkels

Optiply maakt in principe een forecast per voorraadlocatie, welke natuurlijk kan bestaan uit meerdere verkoopkanalen (websites, platformen etc.). Een voorraadlocatie kan dus een magazijn of winkel zijn, maar ook voorraad dat bij een extern fulfilment bedrijf ligt of bij een van de platformen (Bol, Amazon etc.). Per voorraadlocatie krijg je een verkoopvoorspelling en een inkoopadvies. Door deze samen te voegen kun je ook één centrale inkoop inrichten. Er zijn dus ook oplossingen waarbij je de individuele magazijnen/winkels bevoorraadt vanuit het hoofdmagazijn.

Promoties/Deals

Bijna elke webshop speelt wel eens met promoties en deals. Optiply detecteert automatisch als er een tijdelijke verandering zit in de verkopen en attendeert inkopers daarop tijdens het inkopen. Ook kunnen deals en aanbiedingen via de API worden ingeschoten zodat hiermee rekening kan worden gehouden in de vraagvoorspelling en uiteindelijk het inkoopadvies.

Uitfaseren of tijdelijk niet leverbaar

Naast de standaard aanbiedingen en deals komen er ook vaak producten in de “sale” die worden uitgefaseerd. Om te voorkomen dat deze producten continu in het inkoopadvies terecht komen en je het uiteindelijk per ongeluk terug inkoopt kan je deze tijdens het inkopen eenvoudig uitfaseren. Ook voor tijdelijk niet leverbare producten heeft Optiply handige features die ervoor zorgen dat je sneller en beter kunt inkopen.

Feestdagen (Sinterklaas, Kerst etc.)

Optiply houdt geautomatiseerd rekening met de pieken rondom Sinterklaas en Kerst. Daarbij zorgt het voor een tijdige opbouw van de voorraad door de data van eerdere feestperiodes te analyseren.