Geautomatiseerd inkopen

Het inkoopalgoritme van Optiply helpt je precies te bepalen wat, wanneer en hoeveel in te kopen. Door continu de voorraden en verkopen te analyseren bepaalt Optiply de optimale inkoopagenda. In de inkoopmodule komt vervolgens overzichtelijk naar voren welke producten moeten worden ingekocht en waarom. Doordat elk advies een betrouwbaarheids indicatie meekrijgt kunnen we gemiddeld 80-90% van de inkopen automatiseren.

Inkoopagenda

In onze inkoopagenda wordt overzichtelijk weergegeven van welke leveranciers je wanneer moet inkopen. Je hoeft dus niet meer op gevoel of aan de hand van de voorraad zelf het moment van inkopen te bepalen. In de inkoopagenda komen de standaard inkopen naar voren, maar ook back-orders of nood inkopen door onverwacht stijgende verkopen of leverproblemen bij leveranciers. Kortom, onze inkoopagenda zorgt ervoor dat jij met zo min mogelijk kosten altijd je klanten kunt bedienen.

Inkoop Module

In de inkoopmodule zie je precies welke producten en hoeveel er moet worden besteld. Dit doen we door per product de juiste vraagvoorspelling te maken en aan de hand van de leverbetrouwbaarheid voor elk product de juiste buffervoorraad aan te houden. Op deze manier heb je nooit teveel op voorraad zodat je onnodig kapitaal in de voorraad hebt zitten, maar ook niet te weinig zodat je moet nee-verkopen. Door bij elke voorspelling een indicatie mee te geven van de betrouwbaarheid kan een inkoper veel efficiënter werken door alleen naar de uitzonderingen te kijken.

Uitfaseren of tijdelijk niet leverbaar

Tijdens het inkopen kom je er vaak achter dat een product in zijn geheel of periodiek niet meer leverbaar is. Optiply heeft verschillende handige features om dit direct tijdens de inkopen te verwerken zodat deze producten niet continu in de inkoopadviezen naar voren blijven komen.

Inkopen met één druk op de knop

Een inkooporder kan gemakkelijk worden gedownload als Excel of CSV om bijvoorbeeld te worden geüpload in een leveranciersportaal. Een andere optie is om een van de e-mail templates te gebruiken om inkooporders direct door te mailen naar je leveranciers.

Inboeken (voorraden bijwerken)

Bij het definitief maken van een inkooporder wordt deze niet alleen verstuurd naar de leverancier maar wordt deze ook in Optiply opgeslagen als inboekorder. Dit zodat bij het inkomen van goederen alle voorraden weer met één druk op de knop kunnen worden bijgewerkt. Als dit reeds in je WMS of ERP geregeld is, dan schiet Optiply alleen een inkooporder in aangezien deze systemen ook de voorraadlocaties etc. bijhouden.

Seizoens Inkopen of Leveranciers Vakanties

Door de bestelperiode en/of de levertijd per leverancier eenmalig aan te passen kun je eenvoudig voor een langere periode vooruit inkopen. Denk hierbij aan het opbouwen van de voorraad voor de feestdagen of bijvoorbeeld om vakantieperiodes zoals Chinees Nieuwjaar van je leveranciers op te vangen. Op deze manier kom je dus niet onverwacht zonder voorraad te zitten door continu op dit soort dingen in te kunnen spelen.