Please enable JS

Mogelijkheden

Optiply is een gebruiksvriendelijke forecasting en inkoop tool voor webwinkels. Met als resultaat een effectief en efficiënt inkoopproces. Dit levert niet alleen grote tijdswinst op, maar zorgt ook voor lagere voorraden terwijl je juist minder gaat nee-verkopen. Start vandaag nog met een gratis proefperiode of vraag een demo aan.

Integraties

Optiply is eenvoudig te integreren met uw webshop software. Of het nu gaat om een content management systeem, warehouse management systeem of zelfs een ERP. Met een klik op de knop importeren wij alle benodigde data voor het inkoop algoritme. U kunt er zelfs voor kiezen om de inkoopadviezen geautomatiseerd in uw eigen WMS te importeren, zodat u zoveel mogelijk vanuit een systeem kunt blijven werken.

Assortimentsanalyse

Voorraadoptimalisatie begint bij het slim indelen van je assortiment in zogenaamde ABC-categorieën. De A categorie bevat de hardlopers, welke je ten alle tijde op voorraad wilt hebben. Geen voorraad kost namelijk al snel veel omzet. Daartegenover staat de longtail, categorie C, waarbij je vooral niet teveel op voorraad wilt hebben. Deze wordt namelijk snel incourant en een keer geen voorraad heeft weinig invloed op de omzet. Categorie B zweeft tussen deze twee uiterste in. Op basis van de bijdrage van een product aan de bruto marge wordt hij ingedeelt in een van de categorien. Resultaat: voorraad in balans.
Assortiments analyse

Inkoopagenda

Door per leverancier een balans te vinden tussen voorraadkosten en bestelkosten bepalen we de regelmaat waarmee we gaan bestellen. Door dit te verwerken in een inkoopagenda creëer je structuur en regelmaat. Dit maakt je voorraad stuurbaar en beter te controleren.
Inkoop agenda

Forecasting

We voorspellen de vraag op basis van de historische verkoopdata die we direct kunnen importeren vanuit jouw geïntegreerde ERP, WMS of CMS. Om steeds beter te forecasten zijn we continu bezig om externe databronnen toe te voegen zoals het weer, Google posities, prijzen van concurrenten, web analytics etc.

Trends & seizoenen

Wij analyseren continu de trends en seizoenen in de verkoopdata. Door dit automatisch te verwerken in de inkoopadviezen stemmen we de inkoop nog beter af op de verkoop. Dit bespaart de inkoper veel tijd omdat ze niet van elke stijging of daling op de hoogte hoeven zijn.
Trend/seizoen

Automatisch inkoopadvies

Door gebruik te maken van een uitgebreide forecast en het continu analyseren van trends en seizoenen geven we dagelijks een geautomatiseerd inkoopadvies. Je hoeft niet meer zelf aan de slag met minimale en maximale voorraden, ons inkoop algoritme zorgt ervoor dat jij de juiste producten op het juiste moment in huis haalt. Daarbij geven we met kleuren aan wat de betrouwbaarheid is van elk inkoopadvies. Producten die al lang in je assortiment zitten zijn goed te voorspellen, voor net geïntroduceerde producten is dit een stuk lastiger. Maak gebruik van onze eigen inkoopmodule of importeer het inkoopadvies geautomatiseerd (via de API)in uw eigen ERP of WMS.
Automatisch inkoopadvies

Bestellijst exporteren

Nadat u onze inkoopadviezen heeft gecontroleerd en aangepast waar nodig kunt u deze direct naar uw leverancier versturen of de bestellijsten exporteren voor handmatige afwerking. De volgende stap is om deze inkooporders direct te implementeren in het ERP van de leverancier.

Dashboard

In het dashboard vind je uitgebreide statistieken over prestaties op het gebied van voorraad en servicelevel, maar ook kernwaardes als omzet en voorraadwaarde. In de grafiek zie je in een oogopslag hoeveel van de eigenlijke vraag je direct uit voorraad hebt kunnen leveren. In de tabel zie je per categorie eenvoudig het ingestelde servicelevel en het huidige servicelevel. Doordat leveranciers soms niet kunnen leveren zit hier altijd wat verschil tussen. Verder zie je de omzet, voorraadwaardes en omlooptijd per categorie.
Dashboard

Exceptions

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en hiervoor wil je de voorraad niet optimaliseren. Neem een extreem grote bestelling. Deze wil je liever niet direct uit je voorraad leveren, want dat betekent dat je veel andere klanten later moet gaan teleurstellen. Ons systeem detecteert dit soort uitzonderingen en zorgt ervoor dat jij dit soort bestellingen apart kunt behandelen.

Leveranciersbeheer

Levertijden, vervoerskosten, minimale bestelgroottes, staffelkortingen zijn allemaal van grote invloed op voorraadoptimalisatie. Deze gegevens kunnen na integratie geïmporteerd worden uit het ERP/WMS of makkelijk bijgehouden worden in ons systeem. Daarnaast analyseren we continu de levertijden, maar ook de afwijking hierin. Dus als een product slecht geleverd wordt, adviseert het href=goritme automatisch om zelf meer voorraad te houden. Er zit namelijk erg veel onzekerheid bij de leverancier.

Product analyse

Met de product analyses wordt het heel eenvoudig om statistieken van specifieke producten te bekijken. Daarnaast kan je ook eenvoudig selecties maken bijvoorbeeld de best verkopende producten of eenvoudig zien welke producten buiten voorraad zijn. Ook zie je informatie over hoeveel dagen je nog op voorraad hebt en over hoe lang de eerst volgende levering wordt verwacht.