Case Study Scenery Workshop

Hoe Patrick van der Heijden Optiply gebruikt om zijn webshop te runnen.

Het managen van een webshop vergt veel tijd en levert soms hectische periodes op. Je zou er vanuit kunnen gaan dat dit alle beschikbare tijd en aandacht opslokt. Toch Patrick van der Heijden combineert een fulltime baan met het runnen van zijn webshop Scenery Workshop. Door slim gebruik te maken van outsourcing en de juiste tools lukt het hem om zijn shop succesvol in de avonduren te runnen. Patrick gebruikt sinds begin 2020 Optiply. In dit artikel gaan wij er verder op in hoe Optiply de inkoop van Scenery Workshop weet te optimaliseren en deels te automatiseren.

Webshop geboren uit passie

Scenery Workshop voorziet zijn klanten in alle benodigdheden om een miniatuurwereld te bouwen. De webshop van Patrick van der Heijden is 10 jaar geleden ontstaan vanuit zijn eigen interesse voor miniatuur werelden. Aangezien de verkopen en het assortiment bleven groeien en groeien, kwam er een punt dat er dingen moesten worden uitbesteed en worden geoptimaliseerd. Patrick legt uit “Drie jaar geleden werd eerst de keuze gemaakt om gebruik te maken van fulfilment en om een deel van de marketing uit te besteden. Met een uitgebreid assortiment bleven er echter toch uitdagingen ontstaan met betrekking tot de voorraad. Ik was op zoek naar iets wat ons meer grip en data geeft over onze producten. Sommige producten zijn binnen een dag weer uitverkocht en andere blijven maanden op de plank liggen. Dat wilde ik duidelijker in beeld hebben. Zo kwamen we uiteindelijk bij Optiply terecht.”

De keuze voor Optiply

Voor de shop die gebouwd is met Lightspeed had Patrick al een aantal andere dingen geprobeerd. Eerder maakten ze al gebruik van een simpele inkooptool, wat al enigszins hielp bij het bestelproces. Toen Optiply op het pad van Patrick kwam, wist hij na een paar gesprekken dat hij op dit gebied winst kon boeken. “Met Optiply hebben we helder in beeld welke producten hard verkopen en welke minder verkopen. Zo hebben wij veel meer controle over onze inkoop en assortiment. We zien dat de software onze situatie steeds beter begrijpt en dat schept vertrouwen en rust in mijn hoofd.” Aldus Patrick.

Geoptimaliseerd assortiment met gezonde voorraadwaardes

Nu Optiply al enige tijd draait, zijn de resultaten duidelijk zichtbaar. Patrick legt uit “We zien nu gewoon veel scherper welke producten belangrijk zijn en hard verkopen. Zodoende hebben wij de service levels in onze hardlopers en zachtlopers kunnen verbeteren. Sinds dat wij Optiply zijn gebruiken is onze omzet met zeker 20% gestegen. Dan reken ik nog maar zuinig, omdat ik de impact van Corona niet wil meenemen. Maar door Optiply waren wij wel voorbereid op de enorme vraag die wij als hobby-webshop kregen ten tijde van de quarantaine en kunnen we nu nog steeds goed leveren. Sommige mensen vinden 299 euro per maand wellicht veel, maar dat is het voor ons wel waard. Wij voorkomen daarmee dode voorraad, voorraad die niet of nauwelijks verkocht wordt. Verder weten we zeker dat we meer dan voldoende voorraad van ons top-assortiment hebben om onze klanten van de gewenste producten te kunnen voorzien. Hier is de productbeschikbaarheid met 30% gestegen door Optiply. Echt super”

"Inzicht in mijn voorraad en een duidelijke forecast"

Ruud Kleine (Mr. Dental Supplies)

"Veel efficiënter inkopen"

– Isabelle (Zonnebrillen.com)

"Meer verkopen met minder voorraad"

– Alex Kaptein (Bralex)

 

"Minder nee verkopen"

– Dirk Schrama (Dutch Mud Men)

 

"Geen omkijk meer naar de inkoop"

– Casper Ehrencron (Partywinkel)

 

"Altijd alles op voorraad"

– Willem Bontrump (Visdeal.nl)

 

"Uitstekende tool, Uitstekende service!"

– Thomas De Vriendt (Iedereen Loopt)

“Voorraad posities en optimalisatie is goud. Wij willen niets anders meer!”

Werkelijk een super systeem. Rendement verbeteringen direct merkbaar. Voorraad posities en optimalisatie is goud! Een aanrader voor iedere webshop. Tevens het opboeken naar Lightspeed volledig geautomatiseerd. Wij willen niet anders meer!

– Pim Berghuizen (Hockeyspullen.nl)

“Betere productbeschikbaarheid met minder voorraad”

We zien nu al de effecten van Optiply, dat geeft vertrouwen en motivatie om deze stijgende lijn door te zetten. Daarnaast sluit het aan bij onze strategische keuzes, het belangrijkste vinden we nog steeds de servicelevels. Het is mooi dat we nu een objectieve tool hebben om dit te meten en het te optimaliseren.

– Niels Veltman (Travelbags)

Demonstratie op maat?

Optiply optimaliseert het voorraadbeheer van vele webshops en groothandels. Ongeacht het aantal verkoopkanalen, platformen, magazijnen en/of winkels. Omdat Optiply voor elke webwinkel andere voordelen biedt geven we je graag een persoonlijke demonstratie.

In een demo zie je precies hoe Optiply in jouw situatie werkt en beantwoorden we al je persoonlijke vragen.