Webshop en fysieke winkel

De winkel is gekoppeld aan zijn warehouse en is een aantal dagen per week geopend. 98 procent van zijn verkopen lopen via zijn webshop. Optiply combineert de fysieke winkel en webshop en zorgt ervoor dat de producten perfect op voorraad liggen voor beide verkoopkanalen.

Van standaard back-orders naar alles op voorraad

“Wij werkten met back-orders en bestelden daardoor dagelijks. Vier maanden geleden hebben wij besloten om alles op voorraad te leggen. Optiply gaf ons het vertrouwen, zodat wij het aandurfden om duizenden producten op voorraad te leggen. Het was een flinke investering, maar het levert zich het geld dubbel en dwars weer op. Na deze omslag zie je dat Optiply al helemaal goed tot zijn recht komt. Wij zijn van een service level van 82% naar nu 91% gegaan en willen graag naar de 95% á 96% toe, met het finetunen van de tool komen wij daar zeker. Dat kan niet zomaar in een tijdbestek van een paar maanden.”

Optiply speelt een grote rol in onze webshop

“Allereerst scheelt het een hoop tijd, en tijd is uiteraard geld. Vroeger ging alles handmatig. Alle bestellingen, maar ook het schrijven van bestelbonnen etc. Nu hoeft dat niet meer en hebben wij alle processen gestructureerd, dat levert rust en tijd op in de organisatie. De productbeschikbaarheid schiet omhoog en daarmee ook gelijk de omzet en de klanttevredenheid. Optiply speelt daar een hele grote rol in, je weet dat je voorraadpositie altijd op orde is. Optiply is echt goud.”

Ervaring met Optiply

“We zijn erg tevreden over het systeem, het is simpel en gebruiksvriendelijk. Tot een half jaar geleden deden wij alle bestellingen handmatig. Die kleur is leuk, bestel er daar maar 10 van, of die gaat misschien wel goed verkopen. Vervolgens werd die bestelling één voor één handmatig ingevoerd in Lightspeed. Met Optiply hoef ik nu bij de eerste bestelling van een nieuwe collectie minder risico te nemen omdat Optiply heel snel de hardlopers oppikt en daar direct een inkoopadvies voor geeft. Nu bestellen wij met één druk op de knop, worden de producten met één druk op de knop binnen gemeld en staat alles direct netjes op voorraad. De support is ook top, zeker nu die live chatbox erbij zit. Je krijgt snel antwoord en alles wordt geregeld en uitgelegd. Ik ben heel erg tevreden.”

Verbeterpunten

Wij vroegen Pim om terug te kijken op het afgelopen half jaar. Zijn er dingen die hij nu anders had gedaan? Hij was vrij stellig in zijn antwoord: “Nee, het enige wat ik misschien prettig had gevonden was een implementatietraining bij ons op locatie, zodat ik in één dag volledig geïmplementeerd zou zijn en alle kennis zou beheersen. Ik snap dat dit geld kost, maar was ook zeker bereid geweest hiervoor te betalen.”