Minder back-orders

Voordat Shops4youonline met Optiply gingen werken, werd de inkoop vooral gedaan op basis van de uitstaande back-orders en een inschatting van de gemiddelde verkoopaantallen. Voor de echte hardlopers gebruikten ze de “bestellen vanaf” en “aanvullen tot” functionaliteit in hun WMS. “Maar deze werden maar zelden geupdate, waardoor we of teveel voorraad hadden of juist tegen stapels back-orders aan liepen.”, zegt Gido.

Nu worden deze dagelijks geautomatiseerd geupdate o.b.v. de laatste sales trends en/of het seizoen. “Hierdoor hebben we dus ons kapitaal in de juiste voorraad zitten op het juiste moment.” Een goed voorbeeld hiervan zijn blondering producten, deze zijn in de zomer vele malen populairder als in de winter. Dat moet je op tijd aan zien komen en slim op inkopen.

Als inkoper wil ik waarde toevoegen

Shops4youonline kwam Optiply voor het eerst tegen op een WMS dag, waarbij ze opzoek waren naar software dat kon ondersteunen bij de inkoop. “Wij liepen al een tijdje tegen het probleem aan, dat we geen overzicht hadden in onze inkoop en daardoor geen grip op de voorraad kregen.”, vertelt Nick. Een van de redenen hiervan was het grote en sterk groeiende assortiment, maar ook het gebrek aan inzicht en structuur in de inkoop. “Ik was gemiddeld vier uur per dag met de inkoop bezig en dit wilde ik automatiseren om mijn tijd te besteden aan de leuke dingen van het inkopen, die echt waarde toevoegen”, zegt Gido.

Geautomatiseerde voorraadbeslissing

De integratie koste aan het begin wat tijd omdat wij niet al onze producten standaard op voorraad wilden houden.” vertelt Ruud. “Nu hebben we deze beslissing volledig geautomatiseerd waardoor we producten pas zelf op voorraad leggen als deze een groeiende bijdrage leveren aan onze omzet. Producten die hard beginnen te lopen gaan we automatisch op voorraad leggen, maar uitlopende producten worden ook weer automatisch uitgefaseerd.” Dit is nu overigens zo ingericht dat dit voor elke webshop eenvoudig in te stellen is.

Het rendement op Optiply is 1500% (!)

Shops4youonline gebruikt Optiply sinds februari 2017. Sindsdien hebben we door het service level, het percentage van de orders die ze direct uit voorraad leveren, te verbeteren ongeveer 5,5% meer omgezet. Tegelijkertijd hebben ze de voorraad met 20% weten te reduceren. “Ja dat zijn echt mooie resultaten. Dat levert ons als webshop duizenden euro’s per maand op.”, zegt Ruud. Maar waar het natuurlijk als ondernemer echt om gaat is dat een investering (in wat dan ook) zich dubbel en dwars terugverdient. Met een rendement van 1500% is dat voor Optiply zeker het geval! “Daarnaast komt natuurlijk nog alle tijd die het oplevert.”, vult Gido aan.

Product niet op voorraad, 85% minder conversie

Hetgeen waaraan je de impact direct kan merken is de tijdsbesparing die het met zich mee brengt. “Puur in het aantal bespaarde uren, haal ik de investering er al dik uit”, zegt Gido. Vroeger was hij hier wel 4 uur per dag mee bezig, waar dat nu nog maximaal een uur kost. Uiteindelijk zit de echte winst hem natuurlijk in het minder nee-verkopen en een lagere voorraad. “Wat me vooral verbaasd is dat we voor onze hardlopers 85% minder verkopen op het moment dat we deze niet op voorraad hebben. Ondanks dat we dus back-orders accepteren.”, zegt Nick. Een paar procent dat je extra uit voorraad kunt leveren, levert je dus al snel duizenden euro’s op.

Klanttevredenheid staat voorop

“Heel goed!”, zegt Ruud hardop. “Wij doen zaken met veel partijen, maar vooral bij jonge ambitieuze bedrijven merk ik dat klanttevredenheid voorop staat. Als er onverhoopt dingen zijn dan stuur ik vaak een mailtje. Deze wordt direct opgepakt en vaak dezelfde dag nog opgelost. Daarnaast zijn ze continue bezig om alles nog optimaler in te richten en luisteren ze naar onze input bij het verder ontwikkelen van de software.”