Voorraadoptimalisatie blog

Altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen omtrent supply chain en datagedreven voorraadoptimalisatie? Lees ons blog en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Leverbetrouwbaarheid wat is het en hoe meet je het?

Leverbetrouwbaarheid wat is het en hoe meet je het?

De zaken gaan lekker en de orders stromen binnen. De salesafdeling doet z’n werk en de marketingcampagnes betalen zichzelf uit. Op je leveranciers kan je blind vertrouwen: je hebt een goede band met ze en wanneer je ze vraagt waar die order blijft, staan ze je altijd...

Lees meer
Voorraadkosten: hoe houdt je deze laag?

Voorraadkosten: hoe houdt je deze laag?

“Hoe kan ik als bedrijf zoveel mogelijk grip houden op mijn dode voorraad?” Dit is een vraag die menig ondernemers en groothandels bezig houden. Het is namelijk aantrekkelijk om van dezelfde producten groot in te kopen tegen extra korting, toch? Het gevaar hiervan is...

Lees meer
Technische en economische voorraad, wat zijn dat?

Technische en economische voorraad, wat zijn dat?

Het magazijn is een dynamische plek binnen jouw bedrijf. Het is het kloppend hart van jouw organisatie, waar dagelijks producten worden ontvangen en verzonden. Als ondernemer ben je gefocust op vooruitgang, maar merk je ook dat de processen in het ‘dynamische’...

Lees meer
De voordelen van effectief voorraadbeheer

De voordelen van effectief voorraadbeheer

Heb je weinig grip op je voorraad, spendeer je veel tijd aan voorraadadministratie en ben je veel kosten kwijt aan inkoop en opslag? Een goed voorraadbeheer maakt hier een einde aan. Door effectief voorraadbeheer toe te passen houd jij je goederenstroom goed op peil....

Lees meer
Vijf tips om meer uit Optiply te halen

Vijf tips om meer uit Optiply te halen

Het voorraadbeheer en inkoopproces willen wij zo makkelijk mogelijk voor jou maken. Daarom geven we vijf tips om alles uit jouw Optiply-omgeving te halen. Tip 1. Stel je gegevens goed in op de instellingenpagina Op de instellingenpagina kun je de leverbetrouwbaarheid...

Lees meer
Efficient inkopen. Hoe werkt dat?

Efficient inkopen. Hoe werkt dat?

Zoals we in ons vorige blog beschrijven, wordt het moment waarop je uiterlijk nieuwe producten moet inkopen, bepaald door de verwachte vraag tijdens de levertijd. ‘Nee’ verkopen in de tijd dat jouw nieuwe voorraad onderweg is moet uitzondering zijn, geen regelmaat....

Lees meer
Verbeter de servicegraad en voorkom het weglekken van omzet

Verbeter de servicegraad en voorkom het weglekken van omzet

Je producten schuiven als warme broodjes over de digitale toonbank. Ze zijn gewild en het komt dan ook regelmatig voor dat een product niet meer op voorraad is. Alleen maar goed, toch? Maar heb jij inzichtelijk hoe vaak je een product NIET verkoopt omdat het is...

Lees meer