Blog

Altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen omtrent supply chain en optimaal voorraadbeheer? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! 

Hoe bereid ik mijn webshop voor op uitdagingen in de logistiek?

Hoe bereid ik mijn webshop voor op uitdagingen in de logistiek?

Bij het runnen van een webshop en/of groothandel wil je loyale klanten voor je winnen. Dit staat pas op zichzelf wanneer je de productbeschikbaarheid, servicelevels en klanttevredenheid op peil kunt houden. De supply chain van jouw producten heeft hier grote invloed...

Vijf tips om meer uit Optiply te halen

Vijf tips om meer uit Optiply te halen

Het voorraadbeheer en inkoopproces willen wij zo makkelijk mogelijk voor jou maken. Daarom geven we vijf tips om alles uit jouw Optiply-omgeving te halen. Tip 1. Stel je gegevens goed in op de instellingenpagina Op de instellingenpagina kun je de leverbetrouwbaarheid...

Efficient inkopen. Hoe werkt dat?

Efficient inkopen. Hoe werkt dat?

Zoals we in ons vorige blog beschrijven, wordt het moment waarop je uiterlijk nieuwe producten moet inkopen, bepaald door de verwachte vraag tijdens de levertijd. ‘Nee’ verkopen in de tijd dat jouw nieuwe voorraad onderweg is moet uitzondering zijn, geen regelmaat....

Groeiende webshop? De 5 meest voorkomende uitdagingen!

Groeiende webshop? De 5 meest voorkomende uitdagingen!

Als eigenaar van een groeiende webshop komt er veel op je af. Je hebt je handen vol aan de afhandeling van bestellingen, het hooghouden van je service én ondertussen moet je ook nog de voorraad op peil houden. Dat terwijl jij je eigenlijk wilt focussen op de groei van...

Essentiële features voor een gestroomlijnd inkoopproces in jouw CMS

Essentiële features voor een gestroomlijnd inkoopproces in jouw CMS

Misschien verkoop je fysiek al producten en is het nu tijd voor een volgende stap. Verder ben je al bekend met marktplaatsen en ben je er klaar mee om commissies af te dragen aan derden. Wat jouw situatie ook is: een webshop runnen vergt een hoop werk. Beschikt jouw...

Leveranciersanalyse: hoe meet en manage je leverbetrouwbaarheid?

Leveranciersanalyse: hoe meet en manage je leverbetrouwbaarheid?

De zaken gaan lekker en de orders stromen binnen. De salesafdeling doet z’n werk en de marketingcampagnes betalen zichzelf uit. Op je leveranciers kan je blind vertrouwen: je hebt een goede band met ze en wanneer je ze vraagt waar die order blijft, staan ze je altijd...

Houd je voorraadwaarde gezond met deze analyses!

Houd je voorraadwaarde gezond met deze analyses!

Als inkoper bij een webwinkel weet je hoe lastig het is om grip te krijgen op je voorraad. Zo moet je de inkoop precies afstemmen op het gedrag van de koper. Dat gedrag voorspellen is niet altijd eenvoudig. Vervolgens moet je de voorraad opslaan en beheren tegen zo...

Voorkom het weglekken van omzet met een verbeterde servicegraad

Voorkom het weglekken van omzet met een verbeterde servicegraad

Je producten schuiven als warme broodjes over de digitale toonbank. Ze zijn gewild en het komt dan ook regelmatig voor dat een product niet meer op voorraad is. Alleen maar goed, toch? Maar heb jij inzichtelijk hoe vaak je een product NIET verkoopt omdat het is...

Gros webshops zit in stilte voor de storm

Gros webshops zit in stilte voor de storm

Het Coronavirus dat waait wel over, dacht je misschien bij de eerste berichten over het virus. Maar inmiddels beïnvloedt het ons allemaal. Het is dus tijd om maatregelen te nemen om de impact zo goed mogelijk op te vangen. Ook in de e-commerce supply chain. Maar hoe,...

Voorraadbeheer: Minimale Bestelgrootte en Staffelkortingen

Voorraadbeheer: Minimale Bestelgrootte en Staffelkortingen

Voor efficiënt voorraadbeheer ga je als webshop-eigenaar uit van de optimale bestelgrootte. Dit is het aantal waarbij de totale kosten van een nieuwe voorraad (bestelkosten plus voorraadkosten) het laagst zijn. Met staffelkortingen of minimale bestelgroottes proberen...

In 4 Stappen naar een Succesvolle Inkoopstrategie

In 4 Stappen naar een Succesvolle Inkoopstrategie

Webshop-eigenaar? Dan wil je nooit nee-verkopen aan je klanten. In de ideale wereld heb je precies de juiste producten op voorraad om te kunnen leveren. Je wilt immers niet teveel investeren in een onnodig grote voorraad. Dat geld heb je niet, en als je het wel hebt,...

Hoe bepaal ik mijn minimale en maximale voorraad!?

Hoe bepaal ik mijn minimale en maximale voorraad!?

In de afgelopen vier blogs hebben we de basis gelegd voor een goede inkoopstrategie. We hebben het gehad over de minimale voorraad, de optimale bestelgrootte en de verschillende productcategorieën. Vandaag leggen we uit wat de maximale voorraad van een product is, en...