Recessie is de volgende uitdaging
Covid-19, grondstoftekorten, stijgende containerprijzen, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, inflatie en de energiecrisis. Deze gebeurtenissen vonden allemaal plaats in een korte periode van de afgelopen drie jaar. Elk van deze gebeurtenissen had een grote impact op de mondiale economische situatie. Als gevolg van deze wereldwijde uitdagingen staat ons in 2023 een recessie te wachten – wat betekent dat er minimaal twee opeenvolgende kwartalen van economische krimp zijn. Dit zal het bestedingspatroon van consumenten op grote schaal beïnvloeden.

Vooral voor Europese landen zal de recessie voelbaarder zijn. an alle ontwikkelde economieën wordt de EU het meest getroffen doordat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne relatief nabij is en we afhankelijk zijn van Russisch gas. EU-landen worstelen met de gevolgen van de energiecrisis en de inflatie. Dat tast de koopkracht van huishoudens aan en zet de industriële productie onder druk.
Welke consumentenveranderingen zien we in 2023?
Met een recessie in het verschiet en minder cash beschikbaar, zal het bestedingsvertrouwen van je klanten afnemen. De recessie zal het bestedingsgedrag van de rijkste huishoudens waarschijnlijk niet veranderen, maar dat van mensen met een gemiddeld inkomen wel. Inflatie en de energiecrisis hebben de kosten van levensonderhoud opgedreven. Hogere energierekeningen, huurverhogingen en dure boodschappen maken het leven prijziger. Hieronder vind je vier veranderingen in het uitgavenpatroon die je in 2023 kunt verwachten.
1. Moeilijker om klanten te overtuigen
Zaken doen in het huidige economische klimaat zal het moeilijker maken om klanten te overtuigen. Eén artikel dat ‘niet op voorraad’ is kan snel leiden tot meer ‘nee-verkopen’, omdat klanten liever meerdere producten in één bestelling kopen. Een verloren klant kan moeilijk terug te winnen zijn. Denk daarnaast aan alle up- en cross-sell mogelijkheden die je misloopt doordat een enkel product niet op voorraad is.
2. Meer weloverwogen keuzes
Met minder geld op zak zullen jouw klanten weloverwogen keuzes maken. Als producten duurder worden en vaste kosten stijgen veranderen consumptiepatronen tegelijkertijd. Je klanten denken langer na voordat ze een aankoop doen. Om die reden zien we nu al een toename in de vraag naar tweedehands en/of gebruikte producten: re-commerce. Een ander voorbeeld is dat bedrijven met een ‘groen’ en ‘duurzaam’ signatuur aantrekkelijker zijn voor klanten. Door gebruik te maken van duurzame materialen voor producten en te kiezen voor milieuvriendelijke verzend- en verpakkingsmethodes kun je je klanten iets extra’s bieden.
3. Minder volume, meer kwaliteit
Als de koopkracht daalt, richten mensen zich eerst op de essentiële zaken. Luxe uitgaven worden schaarser. Echter, wanneer consumenten een luxeproduct kopen moet het de uitgave waard zijn. Er is een verschuiving naar meer kwaliteitsgerichte aankopen. Consumenten zullen kiezen voor kleinere luxe artikelen zoals eten, drinken en cosmetica. Deze trend was ook zichtbaar tijdens de vorige recessie in 2007/2008.
4. Dicht bij huis
Koopkracht beïnvloedt ook onze mobiliteit. Tijdens de vorige recessie werd de reisbranche hard geraakt. Op een gelijke manier werden mensen tijdens de eerste Covid-19-lockdowns gedwongen dicht bij huis te blijven. Dat zorgde voor veranderd bestedingsgedrag. Mensen kozen ervoor om lokale bedrijven te steunen, werden zich meer bewust van hun ecologische voetafdruk en richtten zich op ervaringen dichter bij huis.
Als mensen minder besteedbaar inkomen hebben, verandert hun bestedingspatroon. Dat betekent dat je focus als bedrijf ook moet veranderen. Maar waar op te focussen? Je leest het hieronder.
6 inkoopkansen voor jouw bedrijf in 2023
De Covid-19-pandemie bood e-commerce een grote kans. Mensen hadden geld, dus de vraag was groot. Door de huidige economische situatie zal de vraag in veel sectoren minder zijn. Consumenten hebben namelijk minder geld. Waar moet je je als e-commerce inkoper op richten? Vind hieronder zes dingen.
1. Analyseer je supply chain
Is er ooit een beter moment om je supply chain te analyseren? Probeer zwakheden in jouw supply chain te vinden en voorkom dat je te veel voorraad opbouwt. Koop flexibel in en zoek de best mogelijke leverancier om deze strategie te ondersteunen. Vertrouw niet op een beperkt aantal leveranciers, want ook zij kunnen tegenslag ondervinden. Bovendien, als je doelstellingen rond duurzaamheid integreert in jouw bedrijf, kun je dit ook doen voor jouw supply chain. Bij wie en waar koop je in? Welke verzendmethodes gebruik je? Dat kan je flexibeler maken binnen jouw supply chain, je levertijden verkorten en een potentiële USP zijn voor jouw bedrijf.
2. Verlaag je vaste lasten
Om te beginnen zullen je opslagkosten hoger zijn met inflatie en stijgende energieprijzen die jouw huur- en energierekeningen opdrijven. Verlaag waar mogelijk je vaste lasten – bijvoorbeeld voor opslag. Bovendien is dit het perfecte moment om overtollige voorraad weg te werken. Voorkom dat cash vast komt te zitten in deze producten. Probeer ook de productbeschikbaarheid te vergroten met een kleinere cashimpact door eerst je long tail te verlagen voordat je investeert in meer van jouw meest populaire producten.
3. Focus op interne efficiëntie
Zeker als je met kleinere marges werkt, moet je focussen op efficiëntie. Flexibel zijn is essentieel als je in het huidige economische klimaat wilt blijven ondernemen. Het toevoegen van automatisering aan je inkoopproces is een belangrijke stap om herhaalinkopen efficiënter en nauwkeuriger te maken. Optimaliseer je inkoopproces om tijd te winnen die je kunt besteden aan strategische inkooptaken. oals het analyseren van KPI’s, onderhandelen met leveranciers en samenwerken met sales- en marketingteams om een basis te leggen voor het moment dat de vraag weer aantrekt.
4. Klantprocessen herzien
Zorg ervoor dat je klant- en verkoopprocessen zo soepel mogelijk verlopen. Zeker nu het meer kost om consumenten te overtuigen tot een koop. Focus op klantenservice, flexibele bezorgopties en een probleemloos retourproces. Erken ook dat je klanten met verschillende betaalmethoden willen betalen. Verwacht het gebruik van online wallets en biedt toegankelijke financieringsopties aan. Deze taken zijn niet specifiek gerelateerd aan de inkoopafdeling, maar bieden de mogelijkheid om samen te werken met andere teams.
5. Herbepaal je doelgroep
Naast focus op efficiëntie en herzien van processen staat het herbepalen van je doelgroep. Dat kan sectorspecifiek zijn, maar in sommige gevallen zul je ervoor moeten kiezen om je in de markt te herpositioneren. Jongere generaties – Gen Z – hebben meer koopkracht maar andere behoeften dan voorgaande generaties. Hun verwachtingen ten aanzien van technologie, digitale betaalmethoden en merkboodschap zijn anders. Echter, toegang krijgen tot deze nieuwe doelgroepen biedt kansen voor je onderneming.
6. Werk samen
Als inkoopafdeling kun je een belangrijke rol spelen bij het ‘recessiebestendig’ maken van jouw bedrijf. Je kunt belangrijke winst boeken in hoe je je voorraad beheert en welke producten je inkoopt. Ook als je ziet dat de markt verandert, kun je andere belanghebbenden binnen het bedrijf inzichten geven over herpositionering. Zorg ervoor dat jouw hele bedrijf op één lijn zit en werk samen met het managementteam, verkoop en marketing. Voorbeelden van zaken om samen aan te werken zijn productprijzen en milieudoelstellingen. Herzie daarnaast ook je omnichannelprocessen. Dat aspect kan een verschil maken bij het winnen van een klant, aangezien de combinatie van e-commerce en in-store retail grote servicemogelijkheden bieden.
Flexibiliteit kweekt loyaliteit
Als inkoopafdeling loop je voorop om uitdagingen voor je bedrijf aan te gaan. Flexibiliteit en slim ondernemerschap zijn in 2023 cruciaal om de uitdagingen van de naderende recessie het hoofd te bieden. Technologie en automatisering onderdeel maken van je bedrijfsprocessen is een belangrijke oplossing. Focus op efficiëntie, herbeoordeel je positie in de markt en herschrijf jouw merkboodschap. En hoe zit het met je prijzen en je doelgroep? Er is meer voor nodig om klanten te winnen, maar je klanten zullen je bedrijf belonen wanneer je uitblinkt in meer dan alleen productbeschikbaarheid. Behulpzame klantenservice, flexibele leveringsopties en verschillende betaalmethoden zijn voorbeelden. En, erken ook dat dit het moment is om met duurzaamheidsdoelen echt aan de slag te gaan.
Echter, vergeet niet dat je bedrijf gedijt bij nauwkeurig voorraadbeheer. Wanneer je je voorraad goed beheert en jouw populairste producten op voorraad zijn voor jouw klanten, zullen zij je trouw blijven. Ze geven misschien minder uit en stellen grotere aankopen voorlopig uit, maar ze vertrouwen ook na 2023 op jouw onderneming.

Optimaliseer je inkopen met Optiply
Benieuwd hoe jouw e-commerce bedrijf z’n voorraad kan optimaliseren met de inkoopsoftware van Optiply? Boek nu een demo. Binnen 30 minuten vertellen we je hoe AI en forecastmodellen je inkoopwerkzaamheden minder tijdrovend maken, zodat jij je kunt focussen op strategische taken.